Objectives: The Dental Undergraduates Preparedness Assessment Scale (DU-PAS) is a 50-item, two-part tool designed to assess final-year dental students’ knowledge, attitudes, and skills. This study aimed to validate the Turkish version of DU-PAS and evaluate the impact of traditional versus integrated clinical education on students’ knowledge, experience, and self-confidence.
Materials and Methods: This study was conducted in two phases. In the first phase, the Turkish adaptation and validation of DU-PAS were completed by administering the scale to 272 final-year dental students via Google Forms. In the second phase, 53 students from Necmettin Erbakan University Faculty of Dentistry completed DU-PAS before and after their integrated clinical internship. Additionally, the Akın Self-Confidence Scale was administered before the internship, and the data were analyzed in relation to DU-PAS scores. Internal consistency was assessed using Cronbach’s alpha and item-total correlation coefficients. Paired t-tests were used to compare DU-PAS scores before and after the internship.
Results: Items with factor loading differences below 0.1 or loading on multiple factors were excluded from the scale. Specifically, items 6, 7, 12, 17, 18, 26, 29, 31, 46, and 50 were removed. Items 13 and 15 were excluded as they formed a single-item factor. Items 27 and 28 were also removed due to low internal consistency. After item removal, the final validated version consisted of 35 items. A positive correlation was found between students’ DU-PAS and self-confidence scores.
Conclusions: The Turkish version of the Dental Undergraduates Preparedness Assessment Scale was validated following item removal. The original 50-item scale was reduced to 35 items. It was observed that the self-confidence levels of final-year dental students were lower before the integrated internship compared to after its completion. The findings suggest that the integrated clinical internship positively contributed to students’ self-confidence.
Our study was approved by Necmettin Erbakan University Faculty of Dentistry, Ethics Committee for Non-Drug and Non-Medical Device Research (2022/17-124), and was conducted by the principles specified in the Declaration of Helsinki.
Necmettin Erbakan University Scientific Research Projects Coordination
221724001
Thanks to e-istatistik for statistical analyses.
Amaç: Diş Hekimliği Lisans Öğrencilerinin Hazırlık Değerlendirme Ölçeği (DU-PAS) son sınıf öğrencilerin bilgi, tutum ve becerilerini değerlendirmek için kullanılan iki bölümlü, elli sorudan oluşan bir psikometrik ölçektir. Çalışmamızda Diş Hekimliği Öğrencileri- Hazırbulunuşluk Değerlendirme Ölçeği'nin (DU-PAS) Türkçe geçerliliği doğrulanacak; geçerliliği doğrulanan DU-PAS kullanılarak geleneksel ve entegre klinik eğitim modelinin diş hekimliği son sınıf öğrencilerinin bilgi, deneyim ve özgüvenlerine etkisi karşılaştırılacaktır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmamız iki basamakta gerçekleştirildi. Birinci basamakta DU-PAS ölçeğinin geçerlilik-güvenirliği, kültürel adaptasyonu yapılan ölçeğin 272 son sınıf öğrencisine Google Form üzerinden uygulanmasıyla gerçekleştirildi. İkinci aşama ise Necmettin Erbakan üniversitesi diş hekimliği fakültesi öğrencilerin entegre stajı öncesi ve sonrası özgüvenleri ve DU-PAS ilişkisi ölçüldü. Ayrıca, entegre staj öncesinde Akın Öz Güven Ölçeği uygulanmış ve elde edilen veriler DU-PAS ile ilişkilendirildi. Ölçeğin iç tutarlılığını analiz etmek için Cronbach alfa katsayısı ve madde-toplam korelasyon katsayıları kullanıldı. DU-PAS puanlarının staj öncesi ve sonrası karşılaştırılması için bağımlı t-testi uygulandı.
Bulgular: İlk analiz sonucunda bir maddenin iki farklı faktör altında yer alması faktör analizi için kabul edilebilir bir durum olmadığından ve bir maddenin farklı faktörler altındaki değerleri arasındaki farkın 0,1’den küçük olması durumuna ölçekten çıkartılması gerekmektedir. M6, 12, 17, 18, 26, 29, 31, 46, 50,7 maddeleri birden fazla faktör altından yer aldığı için ölçekten çıkarılmıştır. Madde 13 ve madde 15 ise tek maddeli bir faktör oluşturdukları için ve tek maddeli bir faktör olamayacağından ölçekten çıkarılmıştır. Madde 28 ve madde 27 ise ikisi birlikte bir faktör oluşturmakta ve oluşan faktörün Cronbach’s alfası düşük güvenirlikte olduğu için bu maddelerde ölçekten çıkarılmıştır. Özgüven ile hazırbulunuşluk arasında pozitif korelasyon vardır.
Sonuçlar: Diş Hekimliği Öğrencileri- Hazırbulunuşluk Değerlendirme Ölçeği madde çıkarma yapılarak Türkçe diline valide edilmiştir. 50 maddde olan ölçek 35 maddeli şekilde kullanılabilmektedir. Diş hekimliği son sınıf öğrencilerinin entegre stajı öncesi özgüvenleri entegre stajı sonrasından daha düşük olduğu görülmüştür. Entegre stajının özgüveni olumlu yönde etkilediği elde ettiğimiz sonuçlar arasındadır.
221724001
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Project Number | 221724001 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 28, 2025 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025Volume: 28 Issue: 2 |
Cumhuriyet Dental Journal (Cumhuriyet Dent J, CDJ) is the official publication of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry. CDJ is an international journal dedicated to the latest advancement of dentistry. The aim of this journal is to provide a platform for scientists and academicians all over the world to promote, share, and discuss various new issues and developments in different areas of dentistry. First issue of the Journal of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry was published in 1998. In 2010, journal's name was changed as Cumhuriyet Dental Journal. Journal’s publication language is English.
CDJ accepts articles in English. Submitting a paper to CDJ is free of charges. In addition, CDJ has not have article processing charges.
Frequency: Four times a year (March, June, September, and December)
IMPORTANT NOTICE
All users of Cumhuriyet Dental Journal should visit to their user's home page through the "https://dergipark.org.tr/tr/user" " or "https://dergipark.org.tr/en/user" links to update their incomplete information shown in blue or yellow warnings and update their e-mail addresses and information to the DergiPark system. Otherwise, the e-mails from the journal will not be seen or fall into the SPAM folder. Please fill in all missing part in the relevant field.
Please visit journal's AUTHOR GUIDELINE to see revised policy and submission rules to be held since 2020.