Objectives: To enhance the effectiveness and efficiency of using artificial intelligence (AI) in healthcare, it is crucial to comprehend the perceptions of healthcare professionals and individuals regarding AI. This study aimed to: (i) develop and conduct psychometric analyses of a new measurement tool, the AI Perceptions Scale (AIPS); and (ii) identify and compare sub-dimensions of perceptions of AI and its sub-dimensions, specifically in the dental profession.
Materials and Methods: The study used a cross-sectional and correlational design involving 543 dentists. The data collection tools used were a socio-demographic form, the AIPS, and the Dental Profession Perceptions Scale (DPPS). Construct validity was assessed using exploratory and confirmatory factor analysis. Multivariate analysis of variance was utilized to test the difference between AIPS scores among groups.
Results: The AIPS contained 26 items measured on a 5-point Likert response scale and demonstrated excellent internal and test-retest reliability. Exploratory and confirmatory factor analyses of the AIPS identified six factors that categorized perceptions of AI, including 'Human', 'Security', 'Accessibility', 'Vocational', 'Technology', and 'Cost'. The six-factor solution of the AIPS model demonstrated a good fit for the data. AIPS scores varied depending on gender, working place, occupational experience, the need to use AI, and the frequency of AI use in dental practice. The total AIPS score had the strongest correlation with the "human" factor and the weakest correlation with the "accessibility" factor. Statistically significant correlations were observed between the AIPS score and DPPS total, as well as each of its three sub-scales.
Conclusions: This study developed a new scale, the AI Perceptions Scale (AIPS), to evaluate perceptions of AI in healthcare. The perceptions of dentists towards AI were categorized into six distinct factors. The AIPS scale was found to be a reliable and valid measurement tool, indicating that it can be effectively used in future research.
artificial intelligence attitude of health personnel dentists occupational dentistry perception
Amaç: Yapay zekanın (yz) sağlık hizmetlerinde kullanımının etkinliğini ve verimliliğini artırmak için, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin YZ ile ilgili algılarını anlamak çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı: (i) yeni bir ölçüm aracı olan YZ Algılama Ölçeği'nin (YZPS) psikometrik analizlerini geliştirmek ve yürütmek; ve (ii) YZ algılarının alt boyutlarını ve alt boyutlarını, özellikle dişhekimliği mesleğinde belirlemek ve karşılaştırmak.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada, 543 diş hekimini içeren kesitsel ve korelasyonel bir tasarım kullanıldı. Kullanılan veri toplama araçları sosyo-demografik bir form, YZPS ve Diş Hekimliği Mesleği Algı Ölçeği'dir (DPPS). Yapı geçerliliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılarak değerlendirildi. Gruplar arasında YZPS puanları arasındaki farkı test etmek için çok değişkenli varyans analizi kullanıldı.
Sonuçlar: YZPS, 5 noktalı Likert yanıt ölçeğinde ölçülen 26 madde içeriyordu ve mükemmel dahili ve test-tekrar test güvenilirliği gösterdi. PS'nin açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, "İnsan", "Güvenlik", "Erişilebilirlik", "Mesleki", "Teknoloji" ve "Maliyet" dahil olmak üzere yapay zeka algılarını kategorize eden altı faktör belirledi. YZPS modelinin altı faktörlü çözümü, veriler için iyi bir uyum gösterdi. YZPS puanları cinsiyete, çalışma yerine, mesleki deneyime,YZ kullanma ihtiyacına ve dişhekimliği pratiğinde YZ kullanım sıklığına bağlı olarak değişti. Toplam YZPS puanı, "insan" faktörü ile en güçlü korelasyona ve "erişilebilirlik" faktörü ile en zayıf korelasyona sahipti. YZPS puanı ile DPPS toplamı ve üç alt ölçeğinin her biri arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyonlar gözlendi.
Sonuçlar: Bu çalışma, sağlık hizmetlerinde yapay zeka algılarını değerlendirmek için yeni bir ölçek olan YZ Algılama Ölçeği (YZPS) geliştirdi. Diş hekimlerinin yapay zekaya yönelik algıları altı farklı faktöre ayrılmıştır. YZPS ölçeğinin güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olması, gelecekte yapılacak araştırmalarda etkin bir şekilde kullanılabileceğini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 29, 2023 |
Acceptance Date | February 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 27 Issue: 2 |
Cumhuriyet Dental Journal (Cumhuriyet Dent J, CDJ) is the official publication of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry. CDJ is an international journal dedicated to the latest advancement of dentistry. The aim of this journal is to provide a platform for scientists and academicians all over the world to promote, share, and discuss various new issues and developments in different areas of dentistry. First issue of the Journal of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry was published in 1998. In 2010, journal's name was changed as Cumhuriyet Dental Journal. Journal’s publication language is English.
CDJ accepts articles in English. Submitting a paper to CDJ is free of charges. In addition, CDJ has not have article processing charges.
Frequency: Four times a year (March, June, September, and December)
IMPORTANT NOTICE
All users of Cumhuriyet Dental Journal should visit to their user's home page through the "https://dergipark.org.tr/tr/user" " or "https://dergipark.org.tr/en/user" links to update their incomplete information shown in blue or yellow warnings and update their e-mail addresses and information to the DergiPark system. Otherwise, the e-mails from the journal will not be seen or fall into the SPAM folder. Please fill in all missing part in the relevant field.
Please visit journal's AUTHOR GUIDELINE to see revised policy and submission rules to be held since 2020.