Abstract
Objectives: The novel coronavirus pandemic has become a real challenge for provision of dental education. The aim of this survey study was to evaluate the opinions of dental faculty educators and students about online education after e-learning experience.
Materials and Methods: The research was conducted on educators and 4th and 5th grade students at XXXXX University, Faculty of Dentistry. Questionnaire items for educators and students were categorized into the following factors: educators’/students’ personal and professional skills and attitudes towards online education, online theoretical education, online practical training, online exams, handling and quality of education during pandemic. The data obtained was recorded as percentage (%) and interpreted.
Results: 52 (73%) educators participated in this survey study. 50% of them said online courses were not as successful as face-to-face learning. Moreover, 40% of the educators stated that shortened class times were not sufficient to convey the course content. 74% of the participants expressed belief that online exams do not properly gauge students’ lesson comprehension. In addition, 281 students (75%) participated in this survey study. 32% of the students stated that they easily adapted to online education conditions. However, 84% of the students stated that they do not think that online education increased their clinical skills.
Conclusions: The results of this study showed that academicians hold a negative view of distance learning as they think online theoretical courses, practical training and exams impaired the quality of learning. On the other hand, dentistry students have a positive attitude towards online theoretical education but are concerned about clinical skill acquisition.
Bu çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
-
-
Amaç: Yeni koronavirüs pandemisi, diş hekimliği eğitiminin sürdürülmesi açısından zorlayıcı bir durum haline gelmiştir. Bu anket çalışmasının amacı, diş hekimliği fakültesi eğitmen ve öğrencilerinin e-öğrenme deneyimi sonrası online eğitim hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, XXXXX Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi'ndeki eğitmenler ile 4. ve 5. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Eğitmenler ve öğrenciler için anket maddeleri şu kriterlere göre kategorize edilmiştir: eğitmenlerin/öğrencilerin çevrimiçi eğitime yönelik kişisel ve mesleki beceri ve tutumları, çevrimiçi teorik eğitim, çevrimiçi pratik eğitim, çevrimiçi sınavlar, pandemi sırasında eğitimin ele alınması ve kalitesi. Elde edilen bulgular % olarak kaydedilmiş ve yorumlanmıştır.
Bulgular: Bu anket çalışmasına 52 (%73) eğitmen katılmıştır. Eğitmenlerin %50'si çevrimiçi kursların yüz yüze öğrenme kadar başarılı olmadığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitmenlerin %40'ı kısaltılmış ders sürelerinin ders içeriğini aktarmada yeterli olmadığını belirtmiştir. Katılımcıların %74'ü ise çevrimiçi sınavların öğrencilerin dersi anlama düzeyini doğru şekilde ölçmediğine inandığını ifade etmiştir. Ek olarak, bu anket çalışmasına 281 öğrenci (%75) katılmıştır. Öğrencilerin %32'si çevrimiçi eğitim koşullarına kolayca uyum sağladığını belirtmiştir. Ancak, öğrencilerin %84'ü çevrimiçi eğitimin klinik becerilerini artırmadığını düşünmediklerini vurgulamıştır.
Sonuçlar: Bu çalışmanın sonuçları, akademisyenlerin çevrimiçi teorik derslerin, uygulamalı eğitimlerin ve sınavların öğrenmenin kalitesini bozduğunu düşündükleri için uzaktan eğitime olumsuz baktıklarını göstermiştir. Öte yandan, diş hekimliği öğrencileri çevrimiçi teorik eğitime karşı olumlu bir tutuma sahip olmakla birlikte, klinik beceri kazanımı konusunda endişelidirler.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | November 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 25 Issue: 4 |
Cumhuriyet Dental Journal (Cumhuriyet Dent J, CDJ) is the official publication of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry. CDJ is an international journal dedicated to the latest advancement of dentistry. The aim of this journal is to provide a platform for scientists and academicians all over the world to promote, share, and discuss various new issues and developments in different areas of dentistry. First issue of the Journal of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry was published in 1998. In 2010, journal's name was changed as Cumhuriyet Dental Journal. Journal’s publication language is English.
CDJ accepts articles in English. Submitting a paper to CDJ is free of charges. In addition, CDJ has not have article processing charges.
Frequency: Four times a year (March, June, September, and December)
IMPORTANT NOTICE
All users of Cumhuriyet Dental Journal should visit to their user's home page through the "https://dergipark.org.tr/tr/user" " or "https://dergipark.org.tr/en/user" links to update their incomplete information shown in blue or yellow warnings and update their e-mail addresses and information to the DergiPark system. Otherwise, the e-mails from the journal will not be seen or fall into the SPAM folder. Please fill in all missing part in the relevant field.
Please visit journal's AUTHOR GUIDELINE to see revised policy and submission rules to be held since 2020.