ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı Sivas ilinde bir spor lisesinde okuyan öğrencilerin diş avulsiyonu ve replantasyonu hakkındaki acil tedavi bilgi seviyesinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Yaşları 15 ile 18 arasında değişen toplam 112 öğrenci ile diş avulsiyonu ve replantasyonu hakkındaki bilgi düzeyini değerlendirmek için, profesyonel bir şekilde hazırlanmış standardize bir metot kullanıldı. Diş avulsiyon ve replantasyonu prensipleri, avulse süt ve daimi dişler, avulse bir dişin replantasyon öncesi temizlenmesi, alveol dışında geçen zaman ve saklama ortamı hakkındaki bilgi düzeyleri değerlendirildi. İstatistiksel analiz için Chi-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Yaş gruplarına bakılmaksızın diş avulsiyonu, replantasyonu, alveol dışında geçen zaman ve saklama koşulları ele alındığında genel bilgi seviyesinin düşük olduğu görüldü. Yaşlara göre öğrencilerin daimi ve süt dişlerin avulsiyon ve replantasyonu hakkındaki özel bilgi seviyeleri karşılaştırıldığında yaş grupları arası farklılık önemli bulundu(P<0,05). 16 ve 17 yaş gruplarındaki öğrencilerin orta derecede bilgi düzeyine, 15 yaş grubundaki öğrencilerin ise en az bilgi düzeyine sahip olduğu görüldü. Saklama ortamı ile ilgili olarak öğrencilerin %60,4’ü su içerisinde saklamayı; %11,4’ü ise süt içerisinde saklamayı tercih ettiği belirlendi.
Sonuçlar: Spor Lisesi öğrencilerinin diş avulsiyonu ve replantasyonu hakkındaki ilk yardım bilgi düzeyinin düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Avulsiyon ve replantasyon tedavileriyle ilgili ilk yardım bilgi düzeyinin, konuyla ilgili eğitim programları yoluyla arttırılabileceği düşünce-sindeyiz.
Anahtar kelimeler: replantasyon, avulsiyon, ilk yardım, bilgi.
ABSTRACT
Objectives: The objective of this study was to assess the present knowledge level of emergency measures for tooth avulsion in schoolchildren with sports education in Sivas.
Materials and Methods: A total of 112 schoolchildren aged 15-18 years old, were interviewed bu professionals using a standardized method to score knowledge about tooth avulsion and replantation. The following fields of knowledge were assessed tooth avulsion and replantation principles, avulsed permanent/primary teeth, cleaning of avulsed tooth before replantation, extra alveolar time and storage media. Chi-square test was used for statistical analysis.
Results: Regardless of age group, there were generally a low knowledge level regarding tooth avulsion, replantation, extra alveolar time and storage media. When comparing special knowledge level of the avulsion and replantation of the permanent/primary teeth according to the age groups, the differences between age groups were found statistically important. 16 and 17 age groups had middle knowledge level. The lowest knowledge level was in 15 age group. Concerning with storage media, 60,4% of students preferred water and 11,4% of students preferred milk for storage media.
Conclusions: We conclude that first-aid knowledge in schoolchildren with sports education is low on avulsion and replantation of teeth and the knowledge level of first-aid measures on avulsion and replantation of teeth could be increased through intervention programs.
Key words: replantation, avulsion, firs-aid, knowledge.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Sivas ilinde bir
spor lisesinde okuyan öğrencilerin diş avulsiyonu
ve replantasyonu hakkındaki acil tedavi bilgi
seviyesinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Yaşları 15 ile 18 arasında
değişen toplam 112 öğrenci ile diş avulsiyonu ve
replantasyonu hakkındaki bilgi düzeyini
değerlendirmek için, profesyonel bir şekilde
hazırlanmış standardize bir metot kullanıldı. Diş
avulsiyon ve replantasyonu prensipleri, avulse süt
ve daimi dişler, avulse bir dişin replantasyon öncesi
temizlenmesi, alveol dışında geçen zaman ve
saklama ortamı hakkındaki bilgi düzeyleri
değerlendirildi. İstatistiksel analiz için Chi-kare
testi kullanıldı.
Bulgular: Yaş gruplarına bakılmaksızın diş
avulsiyonu, replantasyonu, alveol dışında geçen
zaman ve saklama koşulları ele alındığında genel
bilgi seviyesinin düşük olduğu görüldü. Yaşlara
göre öğrencilerin daimi ve süt dişlerin avulsiyon ve
replantasyonu hakkındaki özel bilgi seviyeleri
karşılaştırıldığında yaş grupları arası farklılık
önemli bulundu(P < 0,05). 16 ve 17 yaş
gruplarındaki öğrencilerin orta derecede bilgi
düzeyine, 15 yaş grubundaki öğrencilerin ise en az
bilgi düzeyine sahip olduğu görüldü. Saklama
ortamı ile ilgili olarak öğrencilerin %60,4’ü su
içerisinde saklamayı; %11,4’ü ise süt içerisinde
saklamayı tercih ettiği belirlendi.
Sonuçlar: Spor Lisesi öğrencilerinin diş
avulsiyonu ve replantasyonu hakkındaki ilk yardım
bilgi düzeyinin düşük olduğu sonucuna varılmıştır.
Avulsiyon ve replantasyon tedavileriyle ilgili ilk
yardım bilgi düzeyinin, konuyla ilgili eğitim
programları yoluyla arttırılabileceği düşüncesindeyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 14, 2011 |
Submission Date | March 14, 2011 |
Published in Issue | Year 2011Volume: 14 Issue: 3 |
Cumhuriyet Dental Journal (Cumhuriyet Dent J, CDJ) is the official publication of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry. CDJ is an international journal dedicated to the latest advancement of dentistry. The aim of this journal is to provide a platform for scientists and academicians all over the world to promote, share, and discuss various new issues and developments in different areas of dentistry. First issue of the Journal of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry was published in 1998. In 2010, journal's name was changed as Cumhuriyet Dental Journal. Journal’s publication language is English.
CDJ accepts articles in English. Submitting a paper to CDJ is free of charges. In addition, CDJ has not have article processing charges.
Frequency: Four times a year (March, June, September, and December)
IMPORTANT NOTICE
All users of Cumhuriyet Dental Journal should visit to their user's home page through the "https://dergipark.org.tr/tr/user" " or "https://dergipark.org.tr/en/user" links to update their incomplete information shown in blue or yellow warnings and update their e-mail addresses and information to the DergiPark system. Otherwise, the e-mails from the journal will not be seen or fall into the SPAM folder. Please fill in all missing part in the relevant field.
Please visit journal's AUTHOR GUIDELINE to see revised policy and submission rules to be held since 2020.