Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitime Devam Eden Üniversite Öğrencilerinin Can Sıkıntısı Eğilimleri ile Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 69 - 75, 29.12.2023

Öz

Amaç: Bu çalışma, uzaktan eğitime devam eden üniversite öğrencilerinin can sıkıntısı eğilimleri ile yaşam doyumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Betimleyici tipteki araştırma 492 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışma materyali üç bölümden oluşmaktadır. Birinci kısımda demografik bilgi formu, ikinci kısımda Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeği, üçüncü kısımda ise Yaşam Doyumu Ölçeği yer almaktadır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız değişkenlerin karşılaştırılmasında t ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği puanları arasında ilişkiyi ölçmek için Pearson korelasyon ve Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeği ile Yaşam Doyumu Ölçeği arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul izni ve katılımcıların online onamları alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan bütün öğrencilerin Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeği puan ortalamaları 32,54±9,73, Yaşam Doyum Ölçeği puan ortalamaları 11,67±3,29 olarak saptanmıştır. Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeği ile Yaşam Doyum Ölçeği arasında negatif yönde orta şiddette korelasyon belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışma sonucunda can sıkıntısının yaşam doyumuna anlamlı etkisinin olduğu, öğrencilerin can sıkıntısı azaldıkça yaşam doyumunda artma olduğu saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada herhangi bir fon veya destekten yararlanılmamıştır.

Proje Numarası

---

Kaynakça

  • 1. Çavuşoğlu G, Acar K. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 2020;11(3):207-220. https://doi. org/10.17155/omuspd.819058.
  • 2. Zhou L, Li F, Wu S, Zhou M. ‘School’s Out, But Class’ on’, The largest online education in the world today: taking china’s practical exploration during the Covid-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evid Chin Edu. 2020;4(2),501-519. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3555520.
  • 3. Kuloğlu ME. Uzaktan eğitimde öğrencilerin can sıkıntısıyla başa çıkma stratejileri. Eğitim ve Teknoloji. 2020;2(1):48-63. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/egitek/issue/54642/729683.
  • 4. Ramos-Morcillo AJ, Leal-Costa C, Moral-García JE, Ruzafa-Martínez M. Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(15):5519. https://doi.org/10.3390/ijerph17155519.
  • 5. Van Tilburg WAP, Igou ER, Maher PJ, Moynihan AB, Martin DG. Bored like Hell: Religiosity reduces boredom and tempers the quest for meaning. Emotion, 2019;19(2):255-269. https://doi.org/10.1037/emo0000439.
  • 6. Wolff W, Martarelli CS. Bored Into Depletion? Toward a tentative ıntegration of perceived self-control exertion and boredom as guiding signals for goaldirected behavior. Perspectives on Psychological Science. 2020;15(5):1272–1283. https://doi.org/10.1177/1745691620921394
  • 7. Güner H, Okan N, Kardaş S. Kısa Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Yönden İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021;53:326-341. https://doi.org/10.15285/maruaebd.797235.
  • 8. Peters EM, Dong LY, Thomas T, Khalaj S, Balbuena L, Osgood N, et al. Instability of suicidal ıdeation in patients hospitalized for depression: An exploratory study using smartphone ecological momentary assessment. Arch Suicide Res. 2020;26(1):56-69. https://doi.org/10.1080/13811118.2020.1783410.
  • 9. Arslan I, Bektaş H. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun ölçülmesi. IGUSABDER. 2019;8:767-784. https://doi.org/10.38079/igusabder.587380
  • 10. Fang-Hua Jhang FH. Life satisfaction trajectories of junior high school students in poverty: Exploring the role of self-efficacy and social support.Journal of Adolescence. 2019;75:85-97. https://doi.org/10.1016/j. adolescence.2019.07.011
  • 11. Yaşartürk F, Akyüz H, Karataş İ. Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD). 2017;3(2):239- 252. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33182/369780.
  • 12. Ertüzün E, Yerlisu Lapa T. Relationship between adolescents’ leisure boredom and substance use in Turkey. Turkish Journal of Sport and Exercise. 2020;22(3):374-383. https://doi.org/10.15314/tsed.779348.
  • 13. Kaya S. The Relationship between Leisure Satisfaction and Happiness among College Students. Universal Journal of Educational Research. 2016;4(3):622-63. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040322.
  • 14. Dağlı A, Baysal N. Yaşam Doyumu Ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;15(59):1250- 1262. https://doi.org/10.17755/esosder.263229.
  • 15. Aktaş Ö, Büyüktaş B, Gülle M, Yıldız M. Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(1):1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cussj/issue/55944/728866.
  • 16. La Marca A, Longo L. Addressing student motivation, self- regulation, and engagement in flipped classroom to decrease boredom. IJIET. 2017;7(3):230- 235. https://doi.org/10.18178/ijiet.2017.7.3.871.
  • 17. Dursun P. On the nature of boredom. Mediterranean Journal of Humanities. 2016;4(2):209-220. https://doi.org/10.13114/MJH.2016.294.
  • 18. Yalman M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar destekli uzaktan eğitim sistemi (moodle) memnuniyet düzeyleri. Turkish Studies. 2013;8(8):1395- 1406. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5357
  • 19. Mugon J, Boylan J, Danckert J. Boredom proneness and self-control as unique risk factors in achievement settings. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(23):9116-9129. https://doi.org/10.3390/ijerph17239116
  • 20. Isacescu J, Struk AA, Danckert J. Cognitive and affective predictors of boredom proneness, Cognition and Emotion. 2017;31(8):1741-1748. https://doi.org/10.1080/02699931.2016.1259995
  • 21. Sharp JG, Zhu X, Matos M, Sharp JC. The Academic Boredom Survey Instrument (ABSI): a measure of trait, state and other characteristic attributes for the exploratory study of student engagement. Journal of Further and Higher Education. 2021;9:1253-1280. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1947998.
  • 22. Bozgeyikli H, Işıklar A, Eroğlu S. Demographic variables and levels of life satisfaction: The case of students enrolled in apprenticeship training. African Journal of Business Management. 2010;4(7):1336-1345. https:// academicjournals.org/journal/AJBM/article-stat-pdf/768CFBC25993.
  • 23. Sungur MA, Şahin M, Can G. Düzce Üniversitesinde yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yaşam doyumları ve sosyal uyumlarını etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):101-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duzcesbed/issue/24384/258501.
  • 24. Yıkılmaz M, Demir Güdül M. Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi. 2015;16(2):297-315. https://doi. org/10.12984/eed.09530
  • 25. Karayiğit N. Sosyo-ekonomik düzeyin psiko-sosyal gelişim ve dindarlığa etkileri. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;4(7):119-133.https://doi.org/10.17859/pauifd.292235
  • 26. Özdemir M, Dilekmen M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin duygusal zeka ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2016;6(1):98-113. http://dx.doi.org/10.19126/suje.66890.
  • 27. Karavardar G, Korkmaz C. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve stresle başa çıkma stratejilerinin incelenmesi: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü Örneği. ASOS Journal. 2018;6(83):33-46. https://doi.org/10.16992/ASOS.14287
  • 28. Schwartze MM, Frenzel AC, Goetz T, Pekrun R, Reck C, Marx AKG, et al. Boredom Makes Me Sick: Adolescents’ boredom trajectories and their healthrelated quality of life. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(12):6308. https://doi.org/10.3390/ijerph1812630
  • 29. Drop B, Janiszewska M, Barańska A, et al. Satisfaction with life and adaptive reactions in people treated for chronic obstructive pulmonary disease. Adv Exp Med Biol. 2018;1114:41-47. https://doi.org/10.1007/5584-2018-242
  • 30. Çelik SS, Çelik Y, Hikmet N, Khan MM. Factors affecting life satisfaction of older adults in Turkey. Int J Aging Hum Dev. 2018;87(4):392-414. https://doi. org/10.1177/0091415017740677.

Examining The Relationship Between Boredom Tendencies and Life Satisfaction of University Students Continuing Distance Education

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 69 - 75, 29.12.2023

Öz

Objective: This study was conducted to determine the relationship between boredom tendencies and life satisfaction of university students who continue distance education.
Materials and Methods: The descriptive study was conducted with 492 students. The study material consists of three parts. The first part includes the demographic information form, the second part includes the Boredom Tendency Scale, and the third part includes the Life Satisfaction Scale. In the evaluation of the data, t and ANOVA tests were used to compare the independent variables. Pearson correlation was used to measure the relationship between Boredom Tendency Scale and Life Satisfaction Scale scores, and regression analysis was used to determine the relationship between Boredom Tendency Scale and Life Satisfaction Scale. Ethics committee permission and online consent of the participants were obtained in order to conduct the research.
Results: The Boredom Tendency Scale mean score of all students participating in the study was found to be 32.54±9.73, and the Life Satisfaction Scale mean score was 11.67±3.29. There was a moderate negative correlation between the Boredom Tendency Scale and the Life Scale Satisfaction.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that boredom has a significant effect on life satisfaction, and as the boredom of the students decreases, there is an increase in life satisfaction.

Proje Numarası

---

Kaynakça

  • 1. Çavuşoğlu G, Acar K. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 2020;11(3):207-220. https://doi. org/10.17155/omuspd.819058.
  • 2. Zhou L, Li F, Wu S, Zhou M. ‘School’s Out, But Class’ on’, The largest online education in the world today: taking china’s practical exploration during the Covid-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evid Chin Edu. 2020;4(2),501-519. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3555520.
  • 3. Kuloğlu ME. Uzaktan eğitimde öğrencilerin can sıkıntısıyla başa çıkma stratejileri. Eğitim ve Teknoloji. 2020;2(1):48-63. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/egitek/issue/54642/729683.
  • 4. Ramos-Morcillo AJ, Leal-Costa C, Moral-García JE, Ruzafa-Martínez M. Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(15):5519. https://doi.org/10.3390/ijerph17155519.
  • 5. Van Tilburg WAP, Igou ER, Maher PJ, Moynihan AB, Martin DG. Bored like Hell: Religiosity reduces boredom and tempers the quest for meaning. Emotion, 2019;19(2):255-269. https://doi.org/10.1037/emo0000439.
  • 6. Wolff W, Martarelli CS. Bored Into Depletion? Toward a tentative ıntegration of perceived self-control exertion and boredom as guiding signals for goaldirected behavior. Perspectives on Psychological Science. 2020;15(5):1272–1283. https://doi.org/10.1177/1745691620921394
  • 7. Güner H, Okan N, Kardaş S. Kısa Can Sıkıntısı Eğilimi Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Yönden İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021;53:326-341. https://doi.org/10.15285/maruaebd.797235.
  • 8. Peters EM, Dong LY, Thomas T, Khalaj S, Balbuena L, Osgood N, et al. Instability of suicidal ıdeation in patients hospitalized for depression: An exploratory study using smartphone ecological momentary assessment. Arch Suicide Res. 2020;26(1):56-69. https://doi.org/10.1080/13811118.2020.1783410.
  • 9. Arslan I, Bektaş H. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun ölçülmesi. IGUSABDER. 2019;8:767-784. https://doi.org/10.38079/igusabder.587380
  • 10. Fang-Hua Jhang FH. Life satisfaction trajectories of junior high school students in poverty: Exploring the role of self-efficacy and social support.Journal of Adolescence. 2019;75:85-97. https://doi.org/10.1016/j. adolescence.2019.07.011
  • 11. Yaşartürk F, Akyüz H, Karataş İ. Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD). 2017;3(2):239- 252. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33182/369780.
  • 12. Ertüzün E, Yerlisu Lapa T. Relationship between adolescents’ leisure boredom and substance use in Turkey. Turkish Journal of Sport and Exercise. 2020;22(3):374-383. https://doi.org/10.15314/tsed.779348.
  • 13. Kaya S. The Relationship between Leisure Satisfaction and Happiness among College Students. Universal Journal of Educational Research. 2016;4(3):622-63. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040322.
  • 14. Dağlı A, Baysal N. Yaşam Doyumu Ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;15(59):1250- 1262. https://doi.org/10.17755/esosder.263229.
  • 15. Aktaş Ö, Büyüktaş B, Gülle M, Yıldız M. Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(1):1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cussj/issue/55944/728866.
  • 16. La Marca A, Longo L. Addressing student motivation, self- regulation, and engagement in flipped classroom to decrease boredom. IJIET. 2017;7(3):230- 235. https://doi.org/10.18178/ijiet.2017.7.3.871.
  • 17. Dursun P. On the nature of boredom. Mediterranean Journal of Humanities. 2016;4(2):209-220. https://doi.org/10.13114/MJH.2016.294.
  • 18. Yalman M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar destekli uzaktan eğitim sistemi (moodle) memnuniyet düzeyleri. Turkish Studies. 2013;8(8):1395- 1406. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5357
  • 19. Mugon J, Boylan J, Danckert J. Boredom proneness and self-control as unique risk factors in achievement settings. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(23):9116-9129. https://doi.org/10.3390/ijerph17239116
  • 20. Isacescu J, Struk AA, Danckert J. Cognitive and affective predictors of boredom proneness, Cognition and Emotion. 2017;31(8):1741-1748. https://doi.org/10.1080/02699931.2016.1259995
  • 21. Sharp JG, Zhu X, Matos M, Sharp JC. The Academic Boredom Survey Instrument (ABSI): a measure of trait, state and other characteristic attributes for the exploratory study of student engagement. Journal of Further and Higher Education. 2021;9:1253-1280. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1947998.
  • 22. Bozgeyikli H, Işıklar A, Eroğlu S. Demographic variables and levels of life satisfaction: The case of students enrolled in apprenticeship training. African Journal of Business Management. 2010;4(7):1336-1345. https:// academicjournals.org/journal/AJBM/article-stat-pdf/768CFBC25993.
  • 23. Sungur MA, Şahin M, Can G. Düzce Üniversitesinde yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yaşam doyumları ve sosyal uyumlarını etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):101-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duzcesbed/issue/24384/258501.
  • 24. Yıkılmaz M, Demir Güdül M. Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi. 2015;16(2):297-315. https://doi. org/10.12984/eed.09530
  • 25. Karayiğit N. Sosyo-ekonomik düzeyin psiko-sosyal gelişim ve dindarlığa etkileri. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;4(7):119-133.https://doi.org/10.17859/pauifd.292235
  • 26. Özdemir M, Dilekmen M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin duygusal zeka ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2016;6(1):98-113. http://dx.doi.org/10.19126/suje.66890.
  • 27. Karavardar G, Korkmaz C. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve stresle başa çıkma stratejilerinin incelenmesi: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü Örneği. ASOS Journal. 2018;6(83):33-46. https://doi.org/10.16992/ASOS.14287
  • 28. Schwartze MM, Frenzel AC, Goetz T, Pekrun R, Reck C, Marx AKG, et al. Boredom Makes Me Sick: Adolescents’ boredom trajectories and their healthrelated quality of life. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(12):6308. https://doi.org/10.3390/ijerph1812630
  • 29. Drop B, Janiszewska M, Barańska A, et al. Satisfaction with life and adaptive reactions in people treated for chronic obstructive pulmonary disease. Adv Exp Med Biol. 2018;1114:41-47. https://doi.org/10.1007/5584-2018-242
  • 30. Çelik SS, Çelik Y, Hikmet N, Khan MM. Factors affecting life satisfaction of older adults in Turkey. Int J Aging Hum Dev. 2018;87(4):392-414. https://doi. org/10.1177/0091415017740677.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Sema İçel 0000-0002-5106-4552

Duygu Ayar 0000-0003-3781-7914

Proje Numarası ---
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA İçel S, Ayar D. Uzaktan Eğitime Devam Eden Üniversite Öğrencilerinin Can Sıkıntısı Eğilimleri ile Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. YIU Saglik Bil Derg. Aralık 2023;4(3):69-75.