Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 20, 28.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı 8 haftalık geleneksel hentbol
antrenmanları ile nöromüsküler hentbol antrenmanlarının 11-13 yaş arasındaki çocukların
sürat çeviklik ve reaksiyon zamanı üzerine etkisini incelemektir. Bu
araştırmada amaçlı örneklem seçim yöntemi kullanılmış olup temel hentbol
eğitimi almış 36 (18 kız ve 18 erkek) çocuk araştırmanın örneklem grubunu
oluşturmuştur. Araştırmaya katılan çocuklar amaçlı örnekleme modeline göre
seçilerek 3 gruba ayrıldı. Kontrol grubu hentbol ve ayrıca başka bir spor
branşıyla aktif olarak uğraşmayan yani antrenman yapmayan çocuklardan oluşurken
(12 sporcu), deney grupları aktif hentbol oynayan hentbolculardan oluşmaktadır
(24 sporcu). Deney grupları geleneksel hentbol antrenmanı (12 sporcu) ve
nöromusküler+geleneksel hentbol antrenman grubu (12 sporcu) olarak ikiye
ayrıldı. Egzersiz gurupları toplam 24 antrenman gerçekleştirdiler. Araştırma
grupları için sürat, çeviklik ve reaksiyon zamanı ölçümleri antrenman öncesi (ön
test) ve antreman sonrası (son test) olarak ölçüldü. Sürat ölçümleri 30 m.
Sprint testi, çeviklik süreleri İllinois çeviklik testi ve görsel ve işitsel
reaksiyon zamanı ölçümleri Newtest reaksiyon testi ile analiz edildi. Elde
edilen verilerin normallik testi “Shapiro-Wilk Test” kullanılarak
gerçekleştirildi. Veriler normal bir dağılım göstermedi. Ön ve son test
arasındaki farklar için “Signed Rank Test” kullanıldı. Gruplar arası
farklılıkları saptamak için “Kruskal-Wallis H Test” kullanıldı. Gruplar
arasındaki farkların kaynağının tespiti için "Pairwise Multiple
Comparisons Test" kullanıldı. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, kız
ve erkeklerin sürat ve çeviklik testleri ön ve son test ölçümleri arasında fark
tespit edildi. Ek olarak, kızların sağ görsel reaksiyon testleri, buna karşın
erkeklerin sol görsel reaksiyon testleri arasında fark olduğu tespit edildi.
Ayrıca, 8 haftalık her iki antrenman metodunda kız ve erkeklerin sürat ve
çeviklik düzeyleri arasında fark olduğu tespit edildi. Sonuç olarak, 8 haftalık
geleneksel hentbol antrenman gurubu ve nöromüsküler geleneksel hentbol
antrenman guruplarının erkek ve kızların sürat düzeylerini eşit düzeyde (% 9)
artırdığı tespit edildi. Ayrıca gelenekselhentbol antrenman gurubu kız ve
erkeklerin çeviklik düzeylerini %3 artırdığı, nöromusküler geleneksel hentbol
antreman gurubunun  ise %5 artırdığı
tespit edildi. Bu bağlamda özellikle müsabaka öncesi dönemde çevikliği artırmak
için hentbol antrenmanlarına ek olarak 
nöromüsküler egzersizler uygulanabilir.

Kaynakça

  • Açıkada, C., & Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Ankara: Büro-tek ofset Matbaacılık.
  • Ateş, M., Demir, M., & Ateşoğlu, U. (2007). Pliometrik antrenmanın 16-18 yaş grubu erkek futbolcuların bazı fiziksel ve fizyolojik parametreleri üzerine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Ayan, V., & Mülazimoğlu, O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). FÜ Sağ. Bil. Tıp Derg, 23(3), 113-118.
  • Bağırgan, T. (1990). Hentbolde Antrenman. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Cardinale, M. (2001) Handball Performance: Physiological Considerations and Practical Approach for Training Metabolic Aspects. Materials From 3rd & 4th Congress Sport Medicine & Handball from: http://www.sportscoach-sci.com
  • Doğu, G. A. (2016). 8 Haftalik Halk Oyunlari Çalişmalarının 9-11 Yaş Grubu Kız Çocuklarda Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 41-47.
  • Emery, C. A., Meeuwisse, W. H., & Hartmann, S. E. (2005). Evaluation of risk factors for injury in adolescent soccer. The American journal of sports medicine, 33(12), 1882-1891.
  • Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., ... & Swain, D. P. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Medicine & Science in Sports & Exercise, 43(7), 1334-1359.
  • Gençoğlu, C. (2008),Hentbolcularda Üst Ekstremiteye Uygulanan Pliyometrik Egzersizin Atış Hızı ve İzokinetik Kas Kuvvetine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İzmir,
  • Hazır, T. Mahir ÖF. ve Açıkada C. (2010). Genç futbolcularda çeviklik ile vücut kompozisyonu ve anaerobik güç arasındaki İlişki. Hacettepe J. of Sport Science, 21 (4): 146–153.
  • Little, T., & Williams, A. G. (2005). Specificity of acceleration, maximum speed, and agility in professional soccer players. The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(1), 76-78.
  • McLeod, T. C. V., Armstrong, T., Miller, M., & Sauers, J. L. (2009). Balance improvements in female high school basketball players after a 6-week neuromuscular-training program. Journal of Sport Rehabilitation, 18(4), 465-481.
  • Muratlı, S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Salonikidis, K., & Zafeiridis, A. (2008). The effects of plyometric, tennis-drills, and combined training on reaction, lateral and linear speed, power, and strength in novice tennis players. The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 182-191.
  • Sevim, Y. (2006). Hentbol: teknik-taktik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tamer, K. (2000) Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Türkerler Kitapevi, s. 52-61, Ankara.
  • Taşucu, E. (2002). Türk Erkek Hentbol Milli Takımının Somatotip Profilinin Belirlenmesi. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
  • Verstegan ve Marcello, 2001) Verstegen, M., & Marcello, B. (2001). Agility and coordination. High performance sports conditioning, 139-165.
  • Yıldırım, İ., & Özdemir, V. (2010). Üst Düzey Erkek Hentbol Oyuncularının Antropometrik Özelliklerinin Yatay ve Dikey Sıçrama Mesafesine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (1): 58–67
  • Young, W. B., McDOWELL, M. H., & Scarlett, B. J. (2001). Specificity of sprint and agility training methods. The Journal of Strength & Conditioning Research, 15(3), 315-319.

The effect of two different Handball trainings on the sprint agility and reaction time of 11-13 years old children

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 20, 28.12.2017

Öz

The aim of this study is to examine the effect of
8-weeks two different handball training on sprint, agility and reaction time of
11-13 year old children.
36 children were included in the
study. The sampling method was used for this research have received basic
training handball 36 (18 girls and 18 boys) formed the study sample group of
children.
The children who participated in the research were
divided into 3 (control group and two different trainings) groups.
The experimental group consisted of
handball players (24 athletes) who were active in handball while the control
group consisted of handballs and also non-trained children (12 athletes) who
were not actively involved in another sports branch. Experimental groups were
divided into traditional handball(12 athletes) and neuromuscular+traditional
handball training group(12 athletes) and performed a total of 24 handball
training. For all research groups, sprint, agility and reaction time
measurements were performed as pre-test and post-test.
Data was
tested for normality with the “Kolmogorov Smirnov Test”.
“Signed Rank Test” was used to determine
the difference between pre and post tests. The “Kruskal-Wallis H Test” was used
to detect the diffence betwenn groups. The “Pairwise Multiple Comparisons Test”
was used, for detecting the differences between groups.
The difference between pre
and post-test measurements of sprint and agility tests of girls and boys were
determined. In addition, it was determined that there were difference between
post-test measurements of the girls' right visual reaction tests, whereas the
boys' left visual reaction tests. However, it was determined that there was a
difference between the sprint and agility levels of girls and boys in both 8-weeks
training models. As a result, it was found that 8-weeks traditional handball and neuromuscular+traditional
handball training groups
were increased the sprint levels of boys and
girls by equal levels (9%). In addition, traditional
handball
were increased agility levels of girls and boys by 3%, whereas neuromuscular+traditional handball training were
increased by 5%. Neuromuscular training should be preferred especially to
increase agility in the pre-competition period.

Kaynakça

  • Açıkada, C., & Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Ankara: Büro-tek ofset Matbaacılık.
  • Ateş, M., Demir, M., & Ateşoğlu, U. (2007). Pliometrik antrenmanın 16-18 yaş grubu erkek futbolcuların bazı fiziksel ve fizyolojik parametreleri üzerine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Ayan, V., & Mülazimoğlu, O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). FÜ Sağ. Bil. Tıp Derg, 23(3), 113-118.
  • Bağırgan, T. (1990). Hentbolde Antrenman. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Cardinale, M. (2001) Handball Performance: Physiological Considerations and Practical Approach for Training Metabolic Aspects. Materials From 3rd & 4th Congress Sport Medicine & Handball from: http://www.sportscoach-sci.com
  • Doğu, G. A. (2016). 8 Haftalik Halk Oyunlari Çalişmalarının 9-11 Yaş Grubu Kız Çocuklarda Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 41-47.
  • Emery, C. A., Meeuwisse, W. H., & Hartmann, S. E. (2005). Evaluation of risk factors for injury in adolescent soccer. The American journal of sports medicine, 33(12), 1882-1891.
  • Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., ... & Swain, D. P. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Medicine & Science in Sports & Exercise, 43(7), 1334-1359.
  • Gençoğlu, C. (2008),Hentbolcularda Üst Ekstremiteye Uygulanan Pliyometrik Egzersizin Atış Hızı ve İzokinetik Kas Kuvvetine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İzmir,
  • Hazır, T. Mahir ÖF. ve Açıkada C. (2010). Genç futbolcularda çeviklik ile vücut kompozisyonu ve anaerobik güç arasındaki İlişki. Hacettepe J. of Sport Science, 21 (4): 146–153.
  • Little, T., & Williams, A. G. (2005). Specificity of acceleration, maximum speed, and agility in professional soccer players. The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(1), 76-78.
  • McLeod, T. C. V., Armstrong, T., Miller, M., & Sauers, J. L. (2009). Balance improvements in female high school basketball players after a 6-week neuromuscular-training program. Journal of Sport Rehabilitation, 18(4), 465-481.
  • Muratlı, S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Salonikidis, K., & Zafeiridis, A. (2008). The effects of plyometric, tennis-drills, and combined training on reaction, lateral and linear speed, power, and strength in novice tennis players. The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 182-191.
  • Sevim, Y. (2006). Hentbol: teknik-taktik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tamer, K. (2000) Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Türkerler Kitapevi, s. 52-61, Ankara.
  • Taşucu, E. (2002). Türk Erkek Hentbol Milli Takımının Somatotip Profilinin Belirlenmesi. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
  • Verstegan ve Marcello, 2001) Verstegen, M., & Marcello, B. (2001). Agility and coordination. High performance sports conditioning, 139-165.
  • Yıldırım, İ., & Özdemir, V. (2010). Üst Düzey Erkek Hentbol Oyuncularının Antropometrik Özelliklerinin Yatay ve Dikey Sıçrama Mesafesine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (1): 58–67
  • Young, W. B., McDOWELL, M. H., & Scarlett, B. J. (2001). Specificity of sprint and agility training methods. The Journal of Strength & Conditioning Research, 15(3), 315-319.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Şeniz Karagöz

Özkan Işık

İrfan Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Kabul Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karagöz, Ş., Işık, Ö., & Yıldırım, İ. (2017). İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-20.
AMA Karagöz Ş, Işık Ö, Yıldırım İ. İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;1(1):11-20.
Chicago Karagöz, Şeniz, Özkan Işık, ve İrfan Yıldırım. “İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik Ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2017): 11-20.
EndNote Karagöz Ş, Işık Ö, Yıldırım İ (01 Aralık 2017) İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 1 1 11–20.
IEEE Ş. Karagöz, Ö. Işık, ve İ. Yıldırım, “İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 11–20, 2017.
ISNAD Karagöz, Şeniz vd. “İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik Ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 1/1 (Aralık 2017), 11-20.
JAMA Karagöz Ş, Işık Ö, Yıldırım İ. İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2017;1:11–20.
MLA Karagöz, Şeniz vd. “İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik Ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 11-20.
Vancouver Karagöz Ş, Işık Ö, Yıldırım İ. İki Farklı Hentbol Antrenmanının 11-13 Yaş Çocukların Sürat Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2017;1(1):11-20.


Flag Counter