Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Döneminde İntörnlük Eğitimi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 60-1, 27 - 32, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.780653

Öz

Aralık 2019 tarihinde ortaya çıkan Covid-19 tip koronavirus hastalığı kısa zamanda tüm Dünyayı etkisi altına alarak bir pandemiye dönüşmüştür. Bu süreçte pek çok ülkede okullar eğitime ara vermiş ve uzaktan eğitime geçmiştir. Türkiye’de de 16 Mart 2020 tarihi itibariyle ilköğretim, ortaöğretim, lise ve üniversitelerde eğitime ara verilmiştir. Uzaktan eğitim modeli özellikle beceri uygulama ağırlıklı fakültelerde bir sorun oluşturmaktadır. Bu dönemde tıp eğitiminin nasıl yapılacağı literatürde çok tartışılan bir konudur. Bu kararda ülkelerin kendi sağlık sistemi ihtiyaçlarına ve ülkedeki salgın durumuna göre farklı uygulamalar yaptığı görülmektedir. Türkiye’de ise Yükseköğrenim Kurulu tıp eğitiminin ilk beş yılı için uzaktan eğitimle devam etmesi kararı vermişken altıncı sene olan intörnlük sürecinde ki kararı Üniversite Rektörlüklerine bırakmıştır. Ülkemizde pek çok Üniversite intörn eğitimine 2019-2020 eğitim öğretim yılının bahar dönemini boyunca uzaktan eğitim ile devam etme kararı almıştır. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi bu dönemde intörnlerini sağlık hizmetine dahil eden az sayıda üniversiteden biridir. Bu dönemde fakültemizin hizmet verdiği hastane koronavirus hastası bakmıyor olması ve ilimizde koronavirus hastası sayılarının yüksek olmaması bu kararı etkileyen en önemli unsurlardı. Öğrencilere koruyucu ekipman hastane tarafından mümkün olduğunca sağlanmış ve esnek mesai uygulaması ile hastanede personel kalabalığı azaltılmıştır. Bu önlemlerle 2019-2020 Eğitim yılında görev yapan intörn doktorlardan hastane kaynaklı Covid-19 olan öğrencimiz bulunmamaktadır. Ancak 2020-2021 eğitim dönemi için şu anda tüm Türkiye’de hastalık dağılımı benzer şekildedir. Bu süreçte verilecek karar tüm Türk Tıp Fakülteleri için ortak olmalıdır. İntörnlük dönemi öğrencilikten hekimliğe geçiş basamağıdır. Pandemi ile ilgi sürecin gidişatı belirsizliğini korumaktadır. İntörn hekimlerin bilgi ve becerilerini geliştirebilme, pekiştirebilme ve özellikle pandemi sürecinde hekim olma, takıma liderlik edebilme, süreci yönetebilme becerilerini kazanması için eğitimlerine yüz yüze olarak devam etmelidir.

Teşekkür

Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi, Tıp Eğitimi Anabilim Dalından Prof. Dr. Yeşim Şenol'a yazımızı okuyup katkıda bulunduğu için teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Misyonu. http://tip.cumhuriyet.edu.tr/701-misyon-vizyon 12.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu. Tıp eğitiminde intörnlük çalıştayı. 10 Ocak 2018. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Tip_egitiminde_intornluk_calistayi.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • World Health Organization 2020; https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 02.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, COVID 19 Pandemi Değerlendirme Raporu; http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yüksek Öğretim Kurulu 13.03.2020 tarihli duyurusu; https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Miller DG, Pierson L, Doernberg S. The Role of Medical Students During the COVID-19 Pandemic. Ann Intern Med. 2020;173(2):145-146.
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, McKinney R. Guidance on Medical Students’ Participation in Direct Patient Contact Activities. The American Association of Medical Colleges. April 14, 2020. https://www.aamc.org/system/files/2020-04/meded-April-14-Guidance-on-Medical-Students-Participation-in-Direct-Patient-Contact-Activities.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Medical Schools Council. Advice from Medical Schools Council to UK medical schools on actions surrounding Covid-19. 13 Mar 2020. https://www.medschools.ac.uk/media/2620/msc-covid-19-advice-for-uk-medical-schools.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Wang J, Tan S, Raubenheimer K. Rethinking the role of senior medical students in the COVID-19 response. Med J Aust. 2020;212(10):490-490.e1.
  • Medical Deans Australia and New Zealand. Principles to support medical students’ safe and useful roles in the COVID-19 health workforce. Sydney: MDANZ, 2020. https://medicaldeans.org.au/md/2020/03/2020-March-20_principles-for-medical-student-roles-in-COVID-19-health-workforce.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Rose S. Medical Student Education in the Time of COVID-19. JAMA. 2020 Mar 31. Online ahead of print.
  • Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19 and medical education. The Lancet Infectious Diseases. 2020:20(7);777-778.
  • Rasmussen S, Sperling P, Poulsen MS, Emmersen J, Andersen S. Medical students for health-care staff shortages during the COVID-19 pandemic. Lancet. 2020;395(10234):e79-e80.
  • Canbaz S, Sunter AT, Aker S, Peksen Y. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Derg 2007; 17:15-9.
  • Cihan FG, Kutlu R, Karademirci MM. Occupational future concerns and stress management conditions of intern doctors. JAREM 2017;7:122-7.
  • UÇEP 2020 Çalışma Grubu. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi ulusal çekirdek eğitim programı 2020. Tıp Eğitimi Dünyası 2020;19(57-1):1-146.
  • Xu S, Li Y. Beware of the second wave of COVID-19. Lancet. 2020;395:1321-1322.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Covid-19 Günlük Durum Raporu 08/08/2020. https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/38315,covid-19-gunluk-durum-raporu-08082020pdf.pdf?0&_tag1=C482552844CF66C42E7D7BC938B692E9B47E6E17 10.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.

Internship Training During Pandemic Period: Sivas Cumhuriyet University Faculty of Medicine Example

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 60-1, 27 - 32, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.780653

Öz

Covid-19 disease, which emerged in December 2019, soon affected the whole world and turned into a pandemic. Schools in many countries suspended education and started distance education. In Turkey, as of March 16, 2020, elementary, secondary, high schools and college education has been suspended. The distance education model poses a problem, especially in skill-based faculties. How to do medical education is discussed in literature. It is seen that countries make different applications according to own health system needs and epidemic situation. In Turkey, Council of Higher Education decided to continue with distance education for five years of medical education but for sixth year left the decision to the University Rectorates. Many universities have decided to continue internship education with distance education during 2019-2020 year. Sivas Cumhuriyet University Faculty of Medicine is one of the few universities that included their interns in health services. The most important factors affecting this decision were the faculty hospital did not care for coronavirus patients and the number of coronavirus patients in city was not high in this period. Protective equipment was provided to the students by the hospital as much as possible and the staff crowd in the hospital was reduced with flexible working hours. With these preventions, we don’t have students with hospital-borne Covid-19 among the interns who work in the 2019-2020 academic year. However, for the 2020-2021 academic year, disease distribution is similar in Turkey. The decision to be made should be common to all Turkish Medical Faculties. The internship period is transition step from being student to physician. The way of the pandemic process remains uncertain. The interns should continue their training face-to-face in order to develop knowledge and skills and especially during the pandemic process to gain the skills of becoming a physician, leading the team and managing the process.

Kaynakça

  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Misyonu. http://tip.cumhuriyet.edu.tr/701-misyon-vizyon 12.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu. Tıp eğitiminde intörnlük çalıştayı. 10 Ocak 2018. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Tip_egitiminde_intornluk_calistayi.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • World Health Organization 2020; https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 02.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, COVID 19 Pandemi Değerlendirme Raporu; http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yüksek Öğretim Kurulu 13.03.2020 tarihli duyurusu; https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Miller DG, Pierson L, Doernberg S. The Role of Medical Students During the COVID-19 Pandemic. Ann Intern Med. 2020;173(2):145-146.
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, McKinney R. Guidance on Medical Students’ Participation in Direct Patient Contact Activities. The American Association of Medical Colleges. April 14, 2020. https://www.aamc.org/system/files/2020-04/meded-April-14-Guidance-on-Medical-Students-Participation-in-Direct-Patient-Contact-Activities.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Medical Schools Council. Advice from Medical Schools Council to UK medical schools on actions surrounding Covid-19. 13 Mar 2020. https://www.medschools.ac.uk/media/2620/msc-covid-19-advice-for-uk-medical-schools.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Wang J, Tan S, Raubenheimer K. Rethinking the role of senior medical students in the COVID-19 response. Med J Aust. 2020;212(10):490-490.e1.
  • Medical Deans Australia and New Zealand. Principles to support medical students’ safe and useful roles in the COVID-19 health workforce. Sydney: MDANZ, 2020. https://medicaldeans.org.au/md/2020/03/2020-March-20_principles-for-medical-student-roles-in-COVID-19-health-workforce.pdf 01.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Rose S. Medical Student Education in the Time of COVID-19. JAMA. 2020 Mar 31. Online ahead of print.
  • Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19 and medical education. The Lancet Infectious Diseases. 2020:20(7);777-778.
  • Rasmussen S, Sperling P, Poulsen MS, Emmersen J, Andersen S. Medical students for health-care staff shortages during the COVID-19 pandemic. Lancet. 2020;395(10234):e79-e80.
  • Canbaz S, Sunter AT, Aker S, Peksen Y. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Derg 2007; 17:15-9.
  • Cihan FG, Kutlu R, Karademirci MM. Occupational future concerns and stress management conditions of intern doctors. JAREM 2017;7:122-7.
  • UÇEP 2020 Çalışma Grubu. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi ulusal çekirdek eğitim programı 2020. Tıp Eğitimi Dünyası 2020;19(57-1):1-146.
  • Xu S, Li Y. Beware of the second wave of COVID-19. Lancet. 2020;395:1321-1322.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Covid-19 Günlük Durum Raporu 08/08/2020. https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/38315,covid-19-gunluk-durum-raporu-08082020pdf.pdf?0&_tag1=C482552844CF66C42E7D7BC938B692E9B47E6E17 10.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Program Tanıtımı
Yazarlar

Ezgi Ağadayı 0000-0001-9546-2483

Ahmet Altun 0000-0003-2056-8683

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 14 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 60-1

Kaynak Göster

Vancouver Ağadayı E, Altun A. Pandemi Döneminde İntörnlük Eğitimi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. TED. 2021;20(60-1):27-32.