Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

How Does Health Sciences Perceive the Nursing Profession?

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 117 - 128, 30.09.2022

Öz

Purpose: The aim of this study is to determine the perspectives of nursing profession by students who are candidates for nursing and other health professions.
Methods: This is a descriptive study with 533 students studying at the Faculty of Health Sciences in the Spring Term of a university's 2018-2019 Academic Year. The data of the study were obtained from the students who were trained in nutrition and dietetics, physiotherapy and rehabilitation, nursing and health management departments with face-to-face survey method. Number, percent, t test, Mann Whitney U and Kruskall Wallis tests were used to analyze the data.
Results: The average age of students is 20.60 years and 81.2% are women. students; 41.3% are nursing, 23.5% are in nutrition and dietetics, 21.8% are in health management, 13.5% are in physiotherapy and rehabilitation, and 29.8% are third-year students. determined to be. The mean point of view of nursing to all students was 99.8±12.9. Nursing perspective average score is 105.0±1.6 for health management students, 103.1±1.0 for nutrition and dietetics students, 102.5±1.1 for physiotherapy and rehabilitation students, and 94.9±0.8 for nursing students. There was a statistically significant difference in terms of nursing perspective mean scores according to the departments in which the students studied (p <0.01).
Conclusion: It was determined that the students of nursing department had low professional perception compared to students studying in other departments.

Kaynakça

  • Atasoy, I. ve Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Çoban, G. İ. (2010). Hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Doktora Tezi). Ulusal Tez Merkezi (Tez No: 272644).
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1440-1455.
  • Dost, A. ve Bahçecik, A. N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 1(2): 51-59.
  • Glerean, N., Hupli, M., Talman, K. ve Haavisto, E. (2017). Young peoples' perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Education Today, 57, 95-102.
  • Güven, Ş. D. (2019). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi: Nevşehir ili örneği. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 10(1), 6-11.
  • Karadağ, G., Pekmezci, S. ve Sapçı, E. (2015). Thought and expectations of nursing students through education and professional. Gaziantep Med J, 25(1), 26-31.
  • Karadakovan, A. (1996). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eğitimin başlangıcında ve mezuniyetten önce meslek seçimi beklentileri ve çalışmak istedikleri alanlar ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Türk Hemşireliğinde Yüksek Öğrenimin 40. Yılı Sempozyumu Kitabı, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. s.301-308.
  • Koç, Z. ve Sağlam, Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1-11.
  • Law, W. ve Arthur, D. (2003). What factors influence Hong Kong school students in their choice of a career in nursing?. International Journal of nursing studies, 40(1), 23-32.
  • Özcan, A., Nural, N., Beşer, A. ve Akkaş, A. (1997). Farklı öğrenim düzeyindeki öğrencilerin hemşirelik anlayışı ve mesleği seçme nedenleri. 3. Uluslararası Katılımlı Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. İstanbul. s. 85-93.
  • Özdelikara, A., Boğa, N. M. ve Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-5.
  • Özmen, D. ve Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Algılarına Yönelik Nitel Bir Çalışma. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 18(1): 40-52.
  • Özpancar, N., Aydın, N. ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3), 9-17.
  • Rossiter, J. C., Foong, A. ve Chan, P. T. (1999). Attidutes of Hong Kong high school students towards the nursing profession. Nurse education today, 19(6), 464-471.
  • Senocak, S. U. ve Demirkiran, F. (2019). The role of nurses in professional perceptions of nursing students: A cross-sectional study. International Journal of Caring Sciences, 12(1): 200.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Tan, M., Yuncu, S., Şentürk, Ö. ve Yıldız, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Hemşireliğe Bakış Açıları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 22-29.
  • Tüfekçi, F. G. ve Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 31-37.
  • Zencir, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2).

SAĞLIK BİLİMLERİ ALANLARI HEMŞİRELİK MESLEĞİNİ NASIL ALGILIYOR?

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 117 - 128, 30.09.2022

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik ve diğer sağlık mesleklerine aday öğrenciler tarafından hemşirelik mesleğine bakış açılarının belirlenmesidir.
Yöntem: Bir üniversitenin 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde okuyan 533 öğrenci ile yapılan tanımlayıcı bir çalışmadır. Çalışmanın verileri, beslenme ve diyetetik, fizyoterapi ve rehabilitasyon, hemşirelik ve sağlık yönetimi bölümlerinde eğitim gören öğrencilerden yüz yüze anket uygulama yöntemi ile elde edildi. Verilerin analizinde sayı, yüzde, t testi, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,60 yıl olup %81,2’si kadındır. Öğrencilerin, %41,3’ü hemşirelik, %23,5’i beslenme ve diyetetik, %21,8’i sağlık yönetimi, %13,5’i fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde eğitim gördüğü ve %29,8’inin 3.sınıf öğrencisi olduğu belirlendi. Tüm öğrencilerin hemşireliğe bakış açısı puan ortalaması 99,8±12,9 olarak bulundu. Hemşireliğe bakış açısı puan ortalaması, sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin 105,0±1,6, beslenme ve diyetetik öğrencilerinin 103,1±1,0, fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin 102,5±1,1 ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin 94,9±0,8 puan olarak bulundu. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlere göre hemşirelik bakış açısı puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p<0,01).
Sonuç: Hemşirelik bölümü öğrencilerinin diğer bölümlerde okuyan öğrencilere göre düşük mesleki algıya sahip oldukları belirlendi.

Kaynakça

  • Atasoy, I. ve Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Çoban, G. İ. (2010). Hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Doktora Tezi). Ulusal Tez Merkezi (Tez No: 272644).
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1440-1455.
  • Dost, A. ve Bahçecik, A. N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 1(2): 51-59.
  • Glerean, N., Hupli, M., Talman, K. ve Haavisto, E. (2017). Young peoples' perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Education Today, 57, 95-102.
  • Güven, Ş. D. (2019). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi: Nevşehir ili örneği. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 10(1), 6-11.
  • Karadağ, G., Pekmezci, S. ve Sapçı, E. (2015). Thought and expectations of nursing students through education and professional. Gaziantep Med J, 25(1), 26-31.
  • Karadakovan, A. (1996). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eğitimin başlangıcında ve mezuniyetten önce meslek seçimi beklentileri ve çalışmak istedikleri alanlar ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Türk Hemşireliğinde Yüksek Öğrenimin 40. Yılı Sempozyumu Kitabı, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. s.301-308.
  • Koç, Z. ve Sağlam, Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1-11.
  • Law, W. ve Arthur, D. (2003). What factors influence Hong Kong school students in their choice of a career in nursing?. International Journal of nursing studies, 40(1), 23-32.
  • Özcan, A., Nural, N., Beşer, A. ve Akkaş, A. (1997). Farklı öğrenim düzeyindeki öğrencilerin hemşirelik anlayışı ve mesleği seçme nedenleri. 3. Uluslararası Katılımlı Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. İstanbul. s. 85-93.
  • Özdelikara, A., Boğa, N. M. ve Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-5.
  • Özmen, D. ve Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Algılarına Yönelik Nitel Bir Çalışma. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 18(1): 40-52.
  • Özpancar, N., Aydın, N. ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3), 9-17.
  • Rossiter, J. C., Foong, A. ve Chan, P. T. (1999). Attidutes of Hong Kong high school students towards the nursing profession. Nurse education today, 19(6), 464-471.
  • Senocak, S. U. ve Demirkiran, F. (2019). The role of nurses in professional perceptions of nursing students: A cross-sectional study. International Journal of Caring Sciences, 12(1): 200.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Tan, M., Yuncu, S., Şentürk, Ö. ve Yıldız, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Hemşireliğe Bakış Açıları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 22-29.
  • Tüfekçi, F. G. ve Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 31-37.
  • Zencir, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Çelik 0000-0002-8134-3026

Özlem Soyer Er 0000-0002-9272-2400

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2022
Kabul Tarihi 4 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, Y., & Soyer Er, Ö. (2022). SAĞLIK BİLİMLERİ ALANLARI HEMŞİRELİK MESLEĞİNİ NASIL ALGILIYOR?. Selçuk Sağlık Dergisi, 3(2), 117-128.