Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of ‘Social Media and Nursing’ Course on Nursing Students' Social Media-Specific Epistemological Beliefs and Critical Thinking Motivations and Dispositions

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 694 - 708, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1142210

Öz

Objective: This study was conducted to determine the effect of the "Social Media and Nursing" course on the social media-specific epistemological beliefs of nursing students, as well as their critical thinking motivation and tendencies.
Methods: The population of this prospective research consisted of 93 first-year nursing students who took the "Social Media and Nursing" course in the spring term of the 2020 - 2021 academic year. The data of the study were collected as a result of four repeated measurements within the scope of the "Social Media and Nursing" course through the Critical Thinking Motivational Scale, California Critical Thinking Disposition Inventory, and Social Media-Specific Epistemological Beliefs Scale.
Results: It was determined that the students' epistemological beliefs specific to social media and critical thinking motivations were at a high level according to the four measurement results, while their critical thinking dispositions were at a low level. There was a significant positive correlation between the 1st and 4th measurements of social media-specific epistemological beliefs, critical thinking motivation, and critical thinking disposition.
Conclusion: Considering the results, it is recommended that elective courses that will provide students with skills such as questioning information, accessing the source of information and choosing the right information, and critical thinking should be added to nursing education programs. Also, teaching methods that direct students to think and question should be used more in the courses.

Kaynakça

  • Alkın-Şahin S, Tunca N, Ulubey Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 13(4), 1473-1492.
  • Al-Shdayfat NM. (2018). Undergraduate student nurses’ attitudes towards using social media websites: a study from Jordan. Nurse Education Today, 66, 39–43.
  • Aras E, Peker A. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirleme ölçeği’nin geliştirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 657-673.
  • Ata R, Alparslan M.M. (2019). İnternet tabanlı okuma motivasyonu ve etkileşim ölçeği Türkçeye uyarlama çalışması ve öğretmen adayları ile bir inceleme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 522-538.
  • Başbay M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-262.
  • Chiu YL, Tsai CC, Liang J. (2015). Testing measurement ınvariance and latent mean differences across gender groups in college students’ ınternet-specific epistemic beliefs. Australasian Journal of Educational Technology, 31(4), 486–499.
  • Çalışkan N, Karadağ M, Durmuş İskender M, Aydoğan S, Gündüz C.S. (2020). Eleştirel düşünme dersinin hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve eleştirel düşünme motivasyonlarına etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 544-551.
  • Çelik İ. (2020). Social media-specific epistemological beliefs: a scale development study. Journal of Educational Computing Research, 58(2), 478-501.
  • Çevik YD. (2015). Predicting college students online information searching strategies based on epistemological, motivational, decision related, and demographic variables. Computers & Education, 90, 54-63.
  • Çolak İ, Türkkaş-Anasız B, Yorulmaz Yİ, Duman A. (2019). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerinin etkisinin incelenmesi: Bir meta analiz çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 67-86.
  • Debowski S. (2001). Wrong way: go back! an exploration of novice search behaviours while conducting an ınformation search. The Electronic Library, 19(6), 371-382.
  • Dönmez B, Kaya F. (2016). Eleştirel düşünme motivasyonu ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 159-173.
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. (2015). Determining of critical thinking level of last year nursing students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 3-11.
  • Duke VJ, Anstey A, Carter S, Gosse N, Hutchens K.M, Marsh JA. (2017). Social media in nurse education: utilization and e-professionalism. Nurse Education Today, 57, 8-13.
  • Geçgel H, Kana F, Öztürk NE, Akkaş İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • Genç S.Z. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 89-116.
  • Güven M, Kürüm D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Işık B, Jallad ST. (2019). The potential of social media and nursing education: e-professionalism, nurse educator-learner role, benefits and risks. New Trends and Issues Proceedings on Advances in Pure and Applied Sciences, (11), 30-38.
  • Kammerer Y, Bråten I, Gerjets P, Strømsø HI. (2013). The role of ınternet-specific epistemic beliefs in laypersons’ source evaluations and decisions during web search on a medical issue. Computers in Human Behavior, 29(3), 1193-1203.
  • Kanadlı S, Akbaş A. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve LYS puanları arasındaki ilişkiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 116-131.
  • Karadağlı F. (2016). The critical thinking levels of nursing students and influencing factors. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
  • Karadaş MM, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T. (2021). Öğrenci hemşirelerin sosyal medya kullanımı, kullanım amaçları ve etik boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-21.
  • Kaya H. (2015). Eleştirel düşünme ve soru sorma. Florence Nightingale Journal of Nursing, 14(56),71-78.
  • Kim DH, Moon S, Kim EJ, Kim YJ, Lee S. (2014). Nursing students' critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today, 34, 78–82.
  • Korkmaz M, Kılıç B, Demiray E, Gürkan A, Yücel S.A. (2015). Hemşirelerin sosyal medya kullanımı ve yaptıkları işe karşı algı düzeyinin uygulamalı bir örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 4, 59-84.
  • Kökdemir D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurulgan M, Argan M. (2007). The information search behaviors of university of anatolia college students. Journal of Institute of Social Sciences, 7, 291-304.
  • Laird TFN. (2005). College students’ experiences with diversity and their effects on academic self-confidence, social agency, and disposition toward critical thinking. Research in Higher Education, 46(4), 365-387.
  • Lopez V, Cleary M. (2018). Using social media in nursing education: an emerging teaching tool. Issues in Mental Health Nursing, 39(7), 616-619. https://doi.org/10.1080/01612840.2018.1494990
  • Marnocha S, Marnocha M.R, Pilliow T. (2015). Unprofessional content posted online among nursing students. Nurse Educator, 40(3), 119–123.
  • MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi). (2007). “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Aile ve Çocuk”. Erişim tarihi: 01.04.2022, https://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/ cocukgelisim/moduller/ailevecocuk.pdf
  • O'Connor S, Jolliffe S, Stanmore E, Renwick L, Booth R. (2018). Social media in nursing and midwifery education: a mixed study systematic review. Journal of Advanced Nursing, 74(10), 2273-2289. https://doi.org/10.1111/jan.13799
  • Oğuz A, Sarıçam H. (2016). The relationship between critical thinking disposition and locus of control in pre-service teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 183-192.
  • Oktay A.A, Taş F, Doğaner A, Gülpak M, Avnioğlu S. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Cukurova Medical Journal, 44, 33-43.
  • Özkan S, Tekkaya C. (2011). How do epistemological beliefs differ by gender and socio-economic status?. Hacettepe University Journal of Education, 41, 339-348.
  • Sabatier C, Willems LL. (2005). Transmission of family values and attachment: a French three-generation study. Applied Psychology: An International Review, 54(3), 378-395.
  • Semerci N. (2016). Eleştirel düşünme eğilimi (EDE) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik revize çalışması. Electronic Turkish Studies, 11(9), 725-740.
  • Tsai MJ. (2009). Online information searching strategy inventory (oıssı): a quick version and a complete version”. Computers & Education, 53(2), 473-483.
  • Tuominen R, Stolt M, Salminen L. (2014). Social media in nursing education: the view of the students. Education Research International, 1-16. https://doi.org/10.1155/2014/929245
  • Tümkaya S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-234.
  • Valenzuela J, Nieto A.M, Saiz C. (2011). Critical thinking motivational scale: a contribution to the study of relationship between critical thinking and motivation. Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 823-848.

“Sosyal Medya ve Hemşirelik” Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Özgü Epistemolojik İnançları ile Eleştirel Düşünme Motivasyonları ve Eğilimleri Üzerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 694 - 708, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1142210

Öz

Amaç: Bu çalışma, “Sosyal Medya ve Hemşirelik” dersinin, hemşirelik öğrencilerinin sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları ile eleştirel düşünme motivasyonu ve eğilimleri üzerine etkisini belirlemek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Prospektif tipteki bu araştırmanın evrenini 2020 - 2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde “Sosyal Medya ve Hemşirelik” dersini alan 93 hemşirelik bölümü 1. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, “Sosyal Medya ve Hemşirelik” dersi kapsamında, Eleştirel Düşünme Motivasyonu Ölçeği, California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Sosyal Medyaya Özgü Epistemolojik İnançlar Ölçeği aracılığıyla dört defa tekrarlı ölçümler sonucunda toplanmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin, sosyal medyaya özgü epistemolojik inançlarının ve eleştirel düşünme motivasyonlarının dört ölçüm sonucuna göre yüksek düzeyde olduğu, eleştirel düşünme eğilimlerinin ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Sosyal medyaya özgü epistemolojik inançlar, eleştirel düşünme motivasyonu ve eleştirel düşünme eğiliminin 1. ve 4. ölçümleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir.
Sonuç: Öğrencilere bilgiyi sorgulama, bilginin kaynağına ulaşma ve doğru bilgiyi seçme, eleştirel düşünme gibi becerileri kazandıracak seçimlik derslerin hemşirelik eğitim programlarına eklenmesi ve derslerde, öğrencileri düşünmeye ve sorgulamaya yönelten öğretim yöntemlerinin kullanımına daha fazla yer verilmesi önerilebilir.

Destekleyen Kurum

Araştırmanın yürütülmesi sürecinde finansal destek alınmamıştır.

Kaynakça

  • Alkın-Şahin S, Tunca N, Ulubey Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 13(4), 1473-1492.
  • Al-Shdayfat NM. (2018). Undergraduate student nurses’ attitudes towards using social media websites: a study from Jordan. Nurse Education Today, 66, 39–43.
  • Aras E, Peker A. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirleme ölçeği’nin geliştirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 657-673.
  • Ata R, Alparslan M.M. (2019). İnternet tabanlı okuma motivasyonu ve etkileşim ölçeği Türkçeye uyarlama çalışması ve öğretmen adayları ile bir inceleme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 522-538.
  • Başbay M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-262.
  • Chiu YL, Tsai CC, Liang J. (2015). Testing measurement ınvariance and latent mean differences across gender groups in college students’ ınternet-specific epistemic beliefs. Australasian Journal of Educational Technology, 31(4), 486–499.
  • Çalışkan N, Karadağ M, Durmuş İskender M, Aydoğan S, Gündüz C.S. (2020). Eleştirel düşünme dersinin hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve eleştirel düşünme motivasyonlarına etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 544-551.
  • Çelik İ. (2020). Social media-specific epistemological beliefs: a scale development study. Journal of Educational Computing Research, 58(2), 478-501.
  • Çevik YD. (2015). Predicting college students online information searching strategies based on epistemological, motivational, decision related, and demographic variables. Computers & Education, 90, 54-63.
  • Çolak İ, Türkkaş-Anasız B, Yorulmaz Yİ, Duman A. (2019). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerinin etkisinin incelenmesi: Bir meta analiz çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 67-86.
  • Debowski S. (2001). Wrong way: go back! an exploration of novice search behaviours while conducting an ınformation search. The Electronic Library, 19(6), 371-382.
  • Dönmez B, Kaya F. (2016). Eleştirel düşünme motivasyonu ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 159-173.
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. (2015). Determining of critical thinking level of last year nursing students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 3-11.
  • Duke VJ, Anstey A, Carter S, Gosse N, Hutchens K.M, Marsh JA. (2017). Social media in nurse education: utilization and e-professionalism. Nurse Education Today, 57, 8-13.
  • Geçgel H, Kana F, Öztürk NE, Akkaş İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • Genç S.Z. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 89-116.
  • Güven M, Kürüm D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Işık B, Jallad ST. (2019). The potential of social media and nursing education: e-professionalism, nurse educator-learner role, benefits and risks. New Trends and Issues Proceedings on Advances in Pure and Applied Sciences, (11), 30-38.
  • Kammerer Y, Bråten I, Gerjets P, Strømsø HI. (2013). The role of ınternet-specific epistemic beliefs in laypersons’ source evaluations and decisions during web search on a medical issue. Computers in Human Behavior, 29(3), 1193-1203.
  • Kanadlı S, Akbaş A. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve LYS puanları arasındaki ilişkiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 116-131.
  • Karadağlı F. (2016). The critical thinking levels of nursing students and influencing factors. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
  • Karadaş MM, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T. (2021). Öğrenci hemşirelerin sosyal medya kullanımı, kullanım amaçları ve etik boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-21.
  • Kaya H. (2015). Eleştirel düşünme ve soru sorma. Florence Nightingale Journal of Nursing, 14(56),71-78.
  • Kim DH, Moon S, Kim EJ, Kim YJ, Lee S. (2014). Nursing students' critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today, 34, 78–82.
  • Korkmaz M, Kılıç B, Demiray E, Gürkan A, Yücel S.A. (2015). Hemşirelerin sosyal medya kullanımı ve yaptıkları işe karşı algı düzeyinin uygulamalı bir örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 4, 59-84.
  • Kökdemir D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurulgan M, Argan M. (2007). The information search behaviors of university of anatolia college students. Journal of Institute of Social Sciences, 7, 291-304.
  • Laird TFN. (2005). College students’ experiences with diversity and their effects on academic self-confidence, social agency, and disposition toward critical thinking. Research in Higher Education, 46(4), 365-387.
  • Lopez V, Cleary M. (2018). Using social media in nursing education: an emerging teaching tool. Issues in Mental Health Nursing, 39(7), 616-619. https://doi.org/10.1080/01612840.2018.1494990
  • Marnocha S, Marnocha M.R, Pilliow T. (2015). Unprofessional content posted online among nursing students. Nurse Educator, 40(3), 119–123.
  • MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi). (2007). “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Aile ve Çocuk”. Erişim tarihi: 01.04.2022, https://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/ cocukgelisim/moduller/ailevecocuk.pdf
  • O'Connor S, Jolliffe S, Stanmore E, Renwick L, Booth R. (2018). Social media in nursing and midwifery education: a mixed study systematic review. Journal of Advanced Nursing, 74(10), 2273-2289. https://doi.org/10.1111/jan.13799
  • Oğuz A, Sarıçam H. (2016). The relationship between critical thinking disposition and locus of control in pre-service teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 183-192.
  • Oktay A.A, Taş F, Doğaner A, Gülpak M, Avnioğlu S. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Cukurova Medical Journal, 44, 33-43.
  • Özkan S, Tekkaya C. (2011). How do epistemological beliefs differ by gender and socio-economic status?. Hacettepe University Journal of Education, 41, 339-348.
  • Sabatier C, Willems LL. (2005). Transmission of family values and attachment: a French three-generation study. Applied Psychology: An International Review, 54(3), 378-395.
  • Semerci N. (2016). Eleştirel düşünme eğilimi (EDE) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik revize çalışması. Electronic Turkish Studies, 11(9), 725-740.
  • Tsai MJ. (2009). Online information searching strategy inventory (oıssı): a quick version and a complete version”. Computers & Education, 53(2), 473-483.
  • Tuominen R, Stolt M, Salminen L. (2014). Social media in nursing education: the view of the students. Education Research International, 1-16. https://doi.org/10.1155/2014/929245
  • Tümkaya S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-234.
  • Valenzuela J, Nieto A.M, Saiz C. (2011). Critical thinking motivational scale: a contribution to the study of relationship between critical thinking and motivation. Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 823-848.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Burçin Işık 0000-0002-5469-017X

Burcu Çakı 0000-0002-3592-5121

Sebahat Kuşlu 0000-0002-5861-4617

Zeynep Güngörmüş 0000-0002-3761-8184

Erken Görünüm Tarihi 15 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Işık, B., Çakı, B., Kuşlu, S., Güngörmüş, Z. (2023). “Sosyal Medya ve Hemşirelik” Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Özgü Epistemolojik İnançları ile Eleştirel Düşünme Motivasyonları ve Eğilimleri Üzerine Etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(3), 694-708. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1142210