Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Acquisition of Middle School Student’s Respect to Differences and Adaptation Skills with Foreign Students

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 38 - 51, 20.12.2018

Öz

Turkey is a country with a multicultural society under the influence of geographical location and globalization. Especially, cities such as Istanbul, Ankara, Izmir, Antalya, Mardin and Hatay are among the important centers of internal and external migration. Alanya is one of these centers and has a multicultural structure in its schools as well as its social structure. The socio-cultural diversity of the students in schools and classes is high. Different nation, language, religion and culture students with special characteristics are trained together. There are some difficulties in such an educational environment. The aim of this study is to determine the level of respect for the differences of the students in the secondary schools in Alanya. The population of the study is composed of 7th grade students in Alanya. Criterion sampling method was used as sampling method. The research sample was selected from two secondary schools in Alanya in the spring term of 2017-2018 academic year. All of the 146 students in this sample are 7th grade students. The reason for choosing these schools as a sample is the number of students from different countries and cities is high in these schools. In this study, a qualitative research method was used. And the data were collected and tabulated quantitatively. In data collection, “the scale of respect for differences” was used as a tool. The scale consisted of 44 items and 8 dimensions and was prepared in five-point likert-type. The structural equation and model analyzes of the scale were made by the LISREL program. Validity and reliability of each dimension were verified. At the end of the study, student’s level of respect for differences was found to be high as “always” and “usually” in many subcategories. Although students are educated in multicultural school environments, they generally respect the differences. Especially in Social Studies lesson and other lessons, values such as respect for differences, empathy and cooperation should be gained in practice.

Kaynakça

  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Ege Üniversitesi, Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-43.
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çevik, Z. (2015). Türkiye’de yaşayan yabancı uyruklu öğrenciler ile Türk uyruklu öğrencilerin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eğinli, A. (2011). Kültürlerarası yeterliliğin kazanılmasında kültürel farklılık eğitimlerinin önemi. Öneri Dergisi, 9(35), 215-227.
  • Kapan, E. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: Tömer örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, E. (2014). Antalya’da yaşayan yabancı uyruklu aile çocuklarının karşılaştığı eğitim sorunları (Uluslararası Özel Antalya Rus Okulu örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • MEB. (2018). T. C. Milli Eğitim Bakanlığı, sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi.
  • Pekdoğan, S. (2017). Çocukluk döneminde Amerika’da uygulanan değerler eğitimi programları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 503-520.
  • Sadık, E. (2017). Küreselleşme sürecinde uluslararası öğrenci hareketliliğinin sorunları: Türkiye’deki Kosovalı öğrenciler örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yazıcı, M., (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.

Ortaokul Öğrencilerinin Farklılıklara Saygı Değerini Edinimleri ve Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Uyum Becerileri

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 38 - 51, 20.12.2018

Öz

Türkiye, gerek bulunduğu coğrafi konum gerek küreselleşmenin etkisiyle çok kültürlü toplum yapısına sahip bir ülkedir. Özellikle İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Mardin, Hatay gibi şehirler iç ve dış göç alan önemli merkezlerdendir. Bu merkezlerden biri olan Alanya, toplum yapısında olduğu kadar okullarında da çok kültürlü yapıya sahip bir kenttir. Okullarda ve sınıflarda bulunan öğrencilerin sosyo-kültürel çeşitliliği fazladır. Farklı millet, dil, din, kültür vb. özelliklere sahip öğrenciler bir arada eğitim görmektedirler. Böyle bir eğitim ortamında birtakım zorluklarla karşılaşılmaktadır.

Bu araştırmanın amacı Alanya’daki ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin birbirlerinin farklılıklarına duydukları saygı değeri düzeyini tespit ederek betimlemeye çalışmaktır. Araştırmada evreni Alanya ilçesindeki 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırma örneklemi 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Alanya’da bulunan iki adet ortaokuldan seçilmiştir. Söz konusu örneklemi oluşturan öğrencilerin tamamı 7. sınıf öğrencisidir ve toplamda 146 kişidir. Bu okulların seçilmesinde özellikle farklı şehirlerden ve farklı ülkelerden gelen öğrenci sayısının fazla olması etkili olmuştur.

Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veriler ise nicel olarak toplanıp tablolaştırılmıştır. Veri toplamada, “farklılıklara saygı değeri ölçeği” araç olarak kullanılmıştır. Ölçek 44 maddeden ve 8 boyuttan oluşmakta ve beşli likert türünde hazırlanmıştır. Ölçeğin Lısrel programıyla yapısal eşitlik ve model analizleri yapılmış, her bir boyutun geçerlik ve güvenirliği doğrulanmıştır.

Araştırmanın sonucunda öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyleri birçok alt kategoride “her zaman” ve “genellikle” düzeylerinde yüksek bulunmuştur. Öğrenciler çok kültürlü okul ortamlarında öğrenim görmelerine rağmen genellikle farklılıklara karşı saygılı davranmaktadırlar. Konularında açıkça içerdiği için özellikle Sosyal Bilgiler dersinde ve diğer derslerde öğrencilere farklılıklara saygı, empati, yardımlaşma vb. değerler uygulamalı olarak kazandırılmalıdır.

Kaynakça

  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Ege Üniversitesi, Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-43.
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çevik, Z. (2015). Türkiye’de yaşayan yabancı uyruklu öğrenciler ile Türk uyruklu öğrencilerin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eğinli, A. (2011). Kültürlerarası yeterliliğin kazanılmasında kültürel farklılık eğitimlerinin önemi. Öneri Dergisi, 9(35), 215-227.
  • Kapan, E. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: Tömer örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, E. (2014). Antalya’da yaşayan yabancı uyruklu aile çocuklarının karşılaştığı eğitim sorunları (Uluslararası Özel Antalya Rus Okulu örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • MEB. (2018). T. C. Milli Eğitim Bakanlığı, sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi.
  • Pekdoğan, S. (2017). Çocukluk döneminde Amerika’da uygulanan değerler eğitimi programları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 503-520.
  • Sadık, E. (2017). Küreselleşme sürecinde uluslararası öğrenci hareketliliğinin sorunları: Türkiye’deki Kosovalı öğrenciler örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yazıcı, M., (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Duygu

Ahmet Köç 0000-0002-8819-8095

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duygu, H., & Köç, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Farklılıklara Saygı Değerini Edinimleri ve Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Uyum Becerileri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(1), 38-51.