Objective: The purpose of this study was to determine the periodontal treatment needs, using the CPITN and tooth decay, in 12-17 years old children from private and public schools from Sivas.
Material and method: A total of 838 children was studied (235 in private schools and 603 in public schools).
Results: There was statistical difference between children from private and public schools regarding plaque index, gingival index and CPITN. There was no statistical difference regarding the number of missing and decayed teeth. The number of the filled teeth in private schools were more than public schools.
Conclusion: There occured an idea concerning to give more information and an intensive treatment approach for the students from the public schools of the city.
ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı; CPITN kullanılarak, Sivas İl Merkezi özel ve devlet okullarındaki 12-17 yaş grubu öğrencilerin periodontal tedavi gereksinimi ve çürük diş dağılımının belirlenmesidir.
Gereç ve yöntem: Toplam 838 öğrencide (235 özel okul ve 603 devlet okulu öğrencisi) çalışma yapılmıştır.
Bulgular: Gingival indeks, plak indeksi, CPITN bakımından özel okul öğrencileri ile devlet okulu öğrencileri arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Çürük ve eksik diş sayısı arasında fark bulunmazken, özel okul öğrencilerinde dolgulu diş sayısı daha fazla tespit edilmiştir.
Sonuç: Devlet okullarında okuyan öğrencilerin daha fazla bilgilendirilmeleri ve daha yoğun bir tedavi yaklaşımının olması yönünde bir fikir birliği oluşmuştur.
Anahtar kelimeler: Gingival indeks, plak indeksi, CPITNAmaç: Bu çalışmanın amacı; CPITN kullanılarak, Sivas İl Merkezi özel ve devlet okullarındaki 12-17 yaş grubu öğrencilerin periodontal tedavi gereksinimi ve çürük diş dağılımının belirlenmesidir. Gereç ve yöntem: Toplam 838 öğrencide (235 özel okul ve 603 devlet okulu öğrencisi) çalışma yapılmıştır. Bulgular: Gingival indeks, plak indeksi, CPITN bakımından özel okul öğrencileri ile devlet okulu öğrencileri arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Çürük ve eksik diş sayısı arasında fark bulunmazken, özel okul öğrencilerinde dolgulu diş sayısı daha fazla tespit edilmiştir.Sonuç: Devlet okullarında okuyan öğrencilerin daha fazla bilgilendirilmeleri ve daha yoğun bir tedavi yaklaşımının olması yönünde bir fikir birliği oluşmuştur
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Original Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Kasım 2011 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008Cilt: 11 Sayı: 2 |
Cumhuriyet Dental Journal (Cumhuriyet Dent J, CDJ) is the official publication of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry. CDJ is an international journal dedicated to the latest advancement of dentistry. The aim of this journal is to provide a platform for scientists and academicians all over the world to promote, share, and discuss various new issues and developments in different areas of dentistry. First issue of the Journal of Cumhuriyet University Faculty of Dentistry was published in 1998. In 2010, journal's name was changed as Cumhuriyet Dental Journal. Journal’s publication language is English.
CDJ accepts articles in English. Submitting a paper to CDJ is free of charges. In addition, CDJ has not have article processing charges.
Frequency: Four times a year (March, June, September, and December)
IMPORTANT NOTICE
All users of Cumhuriyet Dental Journal should visit to their user's home page through the "https://dergipark.org.tr/tr/user" " or "https://dergipark.org.tr/en/user" links to update their incomplete information shown in blue or yellow warnings and update their e-mail addresses and information to the DergiPark system. Otherwise, the e-mails from the journal will not be seen or fall into the SPAM folder. Please fill in all missing part in the relevant field.
Please visit journal's AUTHOR GUIDELINE to see revised policy and submission rules to be held since 2020.