Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 3, 183 - 197, 29.12.2023
https://doi.org/10.33457/ijhsrp.1332830

Öz

Kaynakça

  • Özpulat, F., Erem, Ö., Özkal, F., “Youthfulness in Turkey and aged discrimination”, Global Journal on Advances Pure and Applied Sciences, 4, 168-17, 2014.
  • https://www.academia.edu/35498529/Youthfulness_in_Turkey_and_aged_discrimination Gholamzadeh, S., Khastavaneh, M., Khademian, Z., Ghadakpour, S., “The effects of empathy skills training on nursing students’ empathy and attitudes toward elderly people”, BMC Medical Education, 18(1), 198, 2018. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1297-9.
  • The World Health Organization 2016. [Online]. Available: (http://www.who.İnt/Gho/Mortality_Burden_Disease/Life_Tables/Situation_Trends_Text/E N/).
  • Zehirlioğlu, L., Yönt, G.H., Bayat, E., Günay, B., “Hemşirelerin yaşlılara yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi”, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 21(1), 219-232, 2016.
  • Dinçer, Y., Usta, E., Bulduk, S., “Üniversite öğrencileri gözüyle yaşlılık nasıl algılanıyor?”, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 9(1), 26-38, 2016. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/yasad/.
  • Ucun, Y., Mersin, S., Öksüz, E. “Gençlerin yaşlı bireylere karşı tutumu”. Journal of International Social Research, 8(37), 1143-1149, 2015.
  • Kaçan, H., Dibekli, E., Akkan, K. “Toplumda yaşayan bireylerin yaşlı ayrımcılığı tutum düzeylerinin incelenmesi”. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 11(2), 8-15, 2018.
  • Haron, Y., Levy, S., Albagli, M., Rotstein, R., Riba, S, “Why do nursing students not want to work in geriatric care? A national questionnaire survey”, International Journal of Nursing Studies, 50, 1558–65, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2013.03.012.
  • Alkaya, S.A., Okuyan, C.B., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı bireylere yönelik tutumları”, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-52, 2017. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/27606/331892.
  • Pehlivan, S., Vatansever, N., “Hemşirelerin yaşlıya tutumları ve etkileyen faktörler”, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(1), 47-53, 2019. https://doi.org/10.32708/uutfd.468622.
  • Cheng M, Cheng C, Tian Y, Fan X., “Student nurses' motivation to choose gerontological nursing as a career in China: A survey study”, Nurse Education Today, 35(7), 843-848, 2015. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.03.001.
  • Bloomfield, J., Pegram, A., “Care, compassion and communication”, Nursing Standard, 29(25), 45-50, 2015. https://doi.org/10.7748/ns.29.25.45.e7653.
  • Perez-Bret, E., Rogelio, A., Javier, R., “Definition of compassion in healthcare: a systematic literature review”, International Journal of Palliative Nursing, 599-606, 2016. https://doi.org/10.12968/ijpn.2016.22.12.599.
  • Strugala, M., Talarska, D., Wysocki, J., “Attitudes towards the elderly among nursing students in poland-Initial findings”, Journal of Gerontology and Geriatric Research, 5, 1-8, 2016. https://doi.org/10.4172/2167-7182.1000279.
  • Faronbi, J.O., Adebowale, O., Faronbi, G.O., Musa, O.O., Ayamolowo, S.J., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı hastaların bakımına yönelik algı bilgi ve tutumları”, Uluslararası Afrika Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 7, 37-42, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2017.06.004.
  • Muhsin, A.A., Munyogwa, M.J., Kibusi, S.M., Seif, S.A., “Poor level of knowledge on elderly care despite positive attitude among nursing students in Zanzibar Island: Findings From A Cross-Sectional Study”, BMC Nursing, 19(1), 1-8, 2020. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00488-w.
  • Cheng, W.L.S, Ma, P.K., Lam, Y.Y., Ng, K.C., Ling, T.K., Yau, W.H., Li, P.P., “Effects of senior simulation suit programme on nursing students' attitudes towards older adults: a randomized controlled trial”, Nurse Education Today, 88, 104330, 2020. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104330.
  • Diren, Z., Yaşlı bakım çalışanlarında duygusal zekâ, kişilik özellikleri, örgütsel güven ve merhamet duyguları ile yaşlılara yönelik tutumlar arasındaki ilişkiler, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2018. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp? id=zvuA9gdUCum91vZGBvq82w&no=tRqfN13Af1Wd923Ul3POZQ
  • Nathoo, S., Shaw, D.G., Sandy, P.T., “Determinants of compassion in providing care to older people: educational implications”, Nurse Education Today, 101, 104878, 2021. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104878.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., Lang, A., G*Power manual [computer software]. Version 3.1. Dusseldorf, De: Heinrich-Heine-University. 2020. (https:// www. Psychologie. Hhu.De/ Arbeitsgruppen/ Allgemeinepsychologieundarbeitspsychologie/Gpower.Html).
  • Koca, N., Seferoğlu, M., “The evaluation of physicians’ attitudes toward the elderly”, Family Practice and Palliative Care, 5(1), 6-11, 2020. https://doi.org/10.22391/fppc.661960.
  • Şahin, S, Mandiracioglu A, Tekin N, Şenuzun F, Akçicek F., “Attitudes toward the elderly among the health care providers: reliability and validity of turkish version of the ucla geriatrics attitudes (UCLA-GA) scale”, Archives of Gerontology and Geriatrics, 55(1), 205-209, 2012. https://doi.org/10.1016/j.archger.2011.08.015.
  • Akdeniz, S., Deniz, M., “Merhamet ölçeği’nin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması”, The Journal Of Happiness Well-Being, 4(1), 50-61, 2016. https://acikerisim.karatay.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12498/1426/merhametolcegi2pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Hair, J., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, E.R. Multivariate data analysis. Pearson Education. 2010.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., Karakaş, M., “Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi”, Klinik Psikiyatri Dergisi, 21(1), 61-67, 2018. https://doi.org/10.5505/kpd.2018.65487.
  • Gündüzoğlu, N.Ç.“Hemşirelik öğrencilerinde merhamet düzeyi”, Journal of Human Rhythm, 5(2), 103-116, 2019. https://dergipark.org.tr/tr/pub/johr/issue/45681/576229.
  • Durkin, M., Gurbutt, R., Carson, J., “Qualities, teaching and measurement of compassion in nursing: a systematic review”, Nurse Education Today, 63, 50-58, 2018. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.025.
  • Van Der Cingel, M., “Compassion in care: a qualitative study of older people with a chronic disease and nurses”, Nursing Ethics, 18, 672–85, 2011. https://doi.org/10.1177/0969733011403556.
  • Cingi, C.C, Eroğlu, E., “Sağlık çalışanlarında merhamet yorgunluğu”, Osmangazi Tıp Dergisi, 41(1), 58-71, 2019. https://doi.org/10.20515/otd.449810.
  • Ünalan, D., Soyuer, F., Elmalı, F., “Geriatri merkezi çalıșanlarında yașlı tutumunun değerlendirilmesi”, Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 2(3), 115-20, 2012. https://doi.org/10.5505/kjms.2012.15870.
  • Şirin, M., Yurttaş, A., “Hemşirelik bakımının bedeli: merhamet yorgunluğu”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 123-130, 2015. http://www.deuhyoedergi.org.
  • Kulakçı, H. “Hemşirelik lisans programı birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin yaşlılık ve yaşlanmaya ilişkin düşüncelerinin ve görüşlerinin değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(1), 15-22, 2010. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4543.
  • Bulduk, S., Ardıç, E., “Hemşirelik öğrencilerinde öz- duyarlığın incelenmesi”, Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi,1(2), 60-65, 2015. https://doi.org/10.5222/jaren.2015.060.
  • Msiska, G., Smith, P., Fawcett, T., “Exposing emotional labour experienced by nursing students during their clinical learning experience: A malawian perspective”, International Journal Of Africa Nursing Sciences, 1, 43-50, 2014. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2014.07.001.
  • Pehlivan, T., Güner, P., “Merhamet yorgunluğu: bilinenler, bilinmeyenler”, Journal of Psychıatrıc Nursing, 9(2), 129-134, 2018. https://doi.org/10.14744/phd.2017.25582.
  • Cetrano, G., Tedeschi, F., Rabbi, L., Gosetti, G., Lora, A., Lamonaca, D., Amaddeo, F., “How are compassion fatigue, burnout and compassion satisfaction affected by quality of working life? Findings from a survey of mental health staff in Italy”, BMC Health Services Research, 17(1), 1-11, 2017. https://doi.org/10.1186/s12913-017-2726-x.
  • Mohammadi, M., Peyrovi, H., Mahmoodi, M., “The relationship between professional quality of life and caring ability in critical care nurses”, Dimensions of Critical Care Nursing, 36(5), 273-277, 2017. https://doi.org/ 10.1097/DCC.0000000000000263
  • Ayoǧlu, F.N., Kulakçı, H., Ayyıldız, T.K., Aslan, G.K., Veren, F., “Attitudes of turkish nursing and medical students toward elderly people”, Journal of Transcultural Nursing, 25(3), 241-248, 2014. https://doi.org/10.1177/1043659613515527.
  • Darling, R., Sendir, M., Atav, S., Büyükyılmaz, F., “Undergraduate nursing students and the elderly: an assessment of attitudes in a Turkish University”, Gerontology & Geriatrics Education, 39(3), 283-294, 2018. https://doi.org/10.1080/02701960.2017.1311883.
  • Güven, Ş.D., Muz, G., Ertürk, N., “Üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı değişkenlerle ilişkisi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 99-105, 2012. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunihem/issue/2657/34291.
  • Usta, Y.Y., Demir, Y., Yönder, M., Yıldız, A., “Nursing students’ attitudes toward ageism in Turkey”, Archives of Gerontology and Geriatrics, 54(1), 90-93, 2012. https://doi.org/10.1016/j.archger.2011.02.002.
  • Bakırhan, S., Özkeskin, M., Aktar Reyhanioğlu, D., Gülpinar, D., “Analysis of the attitudes and approaches of the physiotherapy and rehabilitation students towards the elderly”, Türk Geriatri Dergisi, 20(2), 125-34, 2017. https://www.geriatri.dergisi.org/uploads/pdf/pdf_TJG_980.pdf.
  • Chi, M.J., Shyu, M.L., Wang, S.Y., Chuang, H.C., Chuang, Y.H., “Nursing students willingness to care for older adults in Taiwan”, Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 172-178, 2016. https://doi.org/10.1111/jnu.12197.
  • Toygar, I., Kardakovan, A., “Factors affecting the attitudes of nursing students toward ageism”, Nursing Practice Today, 7(1), 38-44, 2020. https://doi.org/10.18502/npt.v7i1.2298.
  • Afarigan, B., Abedi, H.A., “Investigating the relationship between ageism and some demographic aspects in offering nursing care to elder patients of Al-Zahra Hospital, Isfahan”, International Journal Of Medical Research & Health Sciences, 5(12), 233-238, 2016. www.ijmrhs.com.
  • Sülüker, K., Türkoğlu, N. “Birinci ve ikinci basamakta çalışan hemşirelerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının karşılaştırılması”, Turkish Journal of Science and Health, 2(1), 166-175, 2021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tfsd.
  • Yılmaz, E., Özkan, S., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 36-53, 2010.
  • Elbi, H., Altan, S., Rahman, S., Cengiz Özyurt, B., Şahin, S., Çam, F.S., “Tıp fakültesi öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumları”, Turkish Journal of Geriatrics, 18(4), 299-304, 2015. http://geriatri.dergisi.org/abstract.php?lang=tr&id=912.
  • Başer, G., Cingil, D., “Üniversite öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumlarının değerlendirilmesi”, Sağlık ve Toplum Dergisi, 2(29), 79-85, 2019. https://ssyv.org.tr/wp-content/uploads/2019/09/10-%C3%9Cniversite-%C3%96%C4%9Frencilerinin-Ya%C5%9Fl%C4%B1lara-Kar%C5%9F%C4%B1-Tutumlar%C4%B1n%C4%B1n-De%C4%9Ferlendirilmesi.pdf.
  • Özkul, M., Kalaycı,, I., Atasoy, M., “Yaşlıların toplumsal ilişki kurma biçimleri: sorunlar ve imkânlar”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37, 77-97, 2019. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.5051.
  • Kalaycı, İ., Özkul, M., “Geleneksel kalabilsem modern olabilsem: modernleşme sürecinde yaşlılık deneyimleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(18), 90-110, 2017. https://doi.org/10.21076/vizyoner.308309.

EXAMINING THE RELATIONSHIP OF NURSING STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS ELDERLY INDIVIDUALS AND THEIR LEVELS OF COMPASSION WITH THE FACTORS INFLUENTIAL ON THEM

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 3, 183 - 197, 29.12.2023
https://doi.org/10.33457/ijhsrp.1332830

Öz

Today, the changes that occur with aging are met negatively in most of the societies in the world, and elderly individuals are exposed to discrimination. The purpose of this study was to examine the relationship of nursing students' attitudes towards elderly individuals and their levels of compassion with the factors influential on them. The study is of descriptive type. The study was carried out with the 2nd grade, 3rd grade and 4th grade nursing students (n:508). In the study, the independent variables that had a statistically significant relationship with the dependent variables were subjected to the stepwise multiple linear regression analysis. The mean age of the nursing students participating in the study was 21.22±1.47, and 78.1% of them were women. The students' mean scores were 48.85±5.00 in the UCLA geriatric attitude scale and 99.17±10.98 in the compassion scale. It was found that compassion, willingness to work with elderly individuals after graduation, the place the elderly person should stay in (in a nursing home, in their own home), perceived compassion fatigue level (mild), father's education level (undergraduate level and above), and problems experienced in social relations with elderly individuals were significant predictors of the nursing students’ attitudes towards elderly individuals. It was revealed that nursing students’ positive attitudes towards the elderly individual increased as their levels of compassion increased. It was seen that the students who had a mild level of compassion fatigue and who wanted to work with elderly individuals after graduation had more positive attitudes. Morevoer, it was found that the students who thought that elderly individuals should stay in a nursing home or in their own home, whose father's education level was undergraduate level and above, and who had problems in social relations with elderly individuals had more negative attitudes.

Kaynakça

  • Özpulat, F., Erem, Ö., Özkal, F., “Youthfulness in Turkey and aged discrimination”, Global Journal on Advances Pure and Applied Sciences, 4, 168-17, 2014.
  • https://www.academia.edu/35498529/Youthfulness_in_Turkey_and_aged_discrimination Gholamzadeh, S., Khastavaneh, M., Khademian, Z., Ghadakpour, S., “The effects of empathy skills training on nursing students’ empathy and attitudes toward elderly people”, BMC Medical Education, 18(1), 198, 2018. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1297-9.
  • The World Health Organization 2016. [Online]. Available: (http://www.who.İnt/Gho/Mortality_Burden_Disease/Life_Tables/Situation_Trends_Text/E N/).
  • Zehirlioğlu, L., Yönt, G.H., Bayat, E., Günay, B., “Hemşirelerin yaşlılara yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi”, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 21(1), 219-232, 2016.
  • Dinçer, Y., Usta, E., Bulduk, S., “Üniversite öğrencileri gözüyle yaşlılık nasıl algılanıyor?”, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 9(1), 26-38, 2016. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/yasad/.
  • Ucun, Y., Mersin, S., Öksüz, E. “Gençlerin yaşlı bireylere karşı tutumu”. Journal of International Social Research, 8(37), 1143-1149, 2015.
  • Kaçan, H., Dibekli, E., Akkan, K. “Toplumda yaşayan bireylerin yaşlı ayrımcılığı tutum düzeylerinin incelenmesi”. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 11(2), 8-15, 2018.
  • Haron, Y., Levy, S., Albagli, M., Rotstein, R., Riba, S, “Why do nursing students not want to work in geriatric care? A national questionnaire survey”, International Journal of Nursing Studies, 50, 1558–65, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2013.03.012.
  • Alkaya, S.A., Okuyan, C.B., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı bireylere yönelik tutumları”, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-52, 2017. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/27606/331892.
  • Pehlivan, S., Vatansever, N., “Hemşirelerin yaşlıya tutumları ve etkileyen faktörler”, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(1), 47-53, 2019. https://doi.org/10.32708/uutfd.468622.
  • Cheng M, Cheng C, Tian Y, Fan X., “Student nurses' motivation to choose gerontological nursing as a career in China: A survey study”, Nurse Education Today, 35(7), 843-848, 2015. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.03.001.
  • Bloomfield, J., Pegram, A., “Care, compassion and communication”, Nursing Standard, 29(25), 45-50, 2015. https://doi.org/10.7748/ns.29.25.45.e7653.
  • Perez-Bret, E., Rogelio, A., Javier, R., “Definition of compassion in healthcare: a systematic literature review”, International Journal of Palliative Nursing, 599-606, 2016. https://doi.org/10.12968/ijpn.2016.22.12.599.
  • Strugala, M., Talarska, D., Wysocki, J., “Attitudes towards the elderly among nursing students in poland-Initial findings”, Journal of Gerontology and Geriatric Research, 5, 1-8, 2016. https://doi.org/10.4172/2167-7182.1000279.
  • Faronbi, J.O., Adebowale, O., Faronbi, G.O., Musa, O.O., Ayamolowo, S.J., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı hastaların bakımına yönelik algı bilgi ve tutumları”, Uluslararası Afrika Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 7, 37-42, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2017.06.004.
  • Muhsin, A.A., Munyogwa, M.J., Kibusi, S.M., Seif, S.A., “Poor level of knowledge on elderly care despite positive attitude among nursing students in Zanzibar Island: Findings From A Cross-Sectional Study”, BMC Nursing, 19(1), 1-8, 2020. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00488-w.
  • Cheng, W.L.S, Ma, P.K., Lam, Y.Y., Ng, K.C., Ling, T.K., Yau, W.H., Li, P.P., “Effects of senior simulation suit programme on nursing students' attitudes towards older adults: a randomized controlled trial”, Nurse Education Today, 88, 104330, 2020. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104330.
  • Diren, Z., Yaşlı bakım çalışanlarında duygusal zekâ, kişilik özellikleri, örgütsel güven ve merhamet duyguları ile yaşlılara yönelik tutumlar arasındaki ilişkiler, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2018. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp? id=zvuA9gdUCum91vZGBvq82w&no=tRqfN13Af1Wd923Ul3POZQ
  • Nathoo, S., Shaw, D.G., Sandy, P.T., “Determinants of compassion in providing care to older people: educational implications”, Nurse Education Today, 101, 104878, 2021. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104878.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., Lang, A., G*Power manual [computer software]. Version 3.1. Dusseldorf, De: Heinrich-Heine-University. 2020. (https:// www. Psychologie. Hhu.De/ Arbeitsgruppen/ Allgemeinepsychologieundarbeitspsychologie/Gpower.Html).
  • Koca, N., Seferoğlu, M., “The evaluation of physicians’ attitudes toward the elderly”, Family Practice and Palliative Care, 5(1), 6-11, 2020. https://doi.org/10.22391/fppc.661960.
  • Şahin, S, Mandiracioglu A, Tekin N, Şenuzun F, Akçicek F., “Attitudes toward the elderly among the health care providers: reliability and validity of turkish version of the ucla geriatrics attitudes (UCLA-GA) scale”, Archives of Gerontology and Geriatrics, 55(1), 205-209, 2012. https://doi.org/10.1016/j.archger.2011.08.015.
  • Akdeniz, S., Deniz, M., “Merhamet ölçeği’nin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması”, The Journal Of Happiness Well-Being, 4(1), 50-61, 2016. https://acikerisim.karatay.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12498/1426/merhametolcegi2pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Hair, J., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, E.R. Multivariate data analysis. Pearson Education. 2010.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., Karakaş, M., “Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi”, Klinik Psikiyatri Dergisi, 21(1), 61-67, 2018. https://doi.org/10.5505/kpd.2018.65487.
  • Gündüzoğlu, N.Ç.“Hemşirelik öğrencilerinde merhamet düzeyi”, Journal of Human Rhythm, 5(2), 103-116, 2019. https://dergipark.org.tr/tr/pub/johr/issue/45681/576229.
  • Durkin, M., Gurbutt, R., Carson, J., “Qualities, teaching and measurement of compassion in nursing: a systematic review”, Nurse Education Today, 63, 50-58, 2018. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.025.
  • Van Der Cingel, M., “Compassion in care: a qualitative study of older people with a chronic disease and nurses”, Nursing Ethics, 18, 672–85, 2011. https://doi.org/10.1177/0969733011403556.
  • Cingi, C.C, Eroğlu, E., “Sağlık çalışanlarında merhamet yorgunluğu”, Osmangazi Tıp Dergisi, 41(1), 58-71, 2019. https://doi.org/10.20515/otd.449810.
  • Ünalan, D., Soyuer, F., Elmalı, F., “Geriatri merkezi çalıșanlarında yașlı tutumunun değerlendirilmesi”, Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 2(3), 115-20, 2012. https://doi.org/10.5505/kjms.2012.15870.
  • Şirin, M., Yurttaş, A., “Hemşirelik bakımının bedeli: merhamet yorgunluğu”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 123-130, 2015. http://www.deuhyoedergi.org.
  • Kulakçı, H. “Hemşirelik lisans programı birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin yaşlılık ve yaşlanmaya ilişkin düşüncelerinin ve görüşlerinin değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(1), 15-22, 2010. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4543.
  • Bulduk, S., Ardıç, E., “Hemşirelik öğrencilerinde öz- duyarlığın incelenmesi”, Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi,1(2), 60-65, 2015. https://doi.org/10.5222/jaren.2015.060.
  • Msiska, G., Smith, P., Fawcett, T., “Exposing emotional labour experienced by nursing students during their clinical learning experience: A malawian perspective”, International Journal Of Africa Nursing Sciences, 1, 43-50, 2014. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2014.07.001.
  • Pehlivan, T., Güner, P., “Merhamet yorgunluğu: bilinenler, bilinmeyenler”, Journal of Psychıatrıc Nursing, 9(2), 129-134, 2018. https://doi.org/10.14744/phd.2017.25582.
  • Cetrano, G., Tedeschi, F., Rabbi, L., Gosetti, G., Lora, A., Lamonaca, D., Amaddeo, F., “How are compassion fatigue, burnout and compassion satisfaction affected by quality of working life? Findings from a survey of mental health staff in Italy”, BMC Health Services Research, 17(1), 1-11, 2017. https://doi.org/10.1186/s12913-017-2726-x.
  • Mohammadi, M., Peyrovi, H., Mahmoodi, M., “The relationship between professional quality of life and caring ability in critical care nurses”, Dimensions of Critical Care Nursing, 36(5), 273-277, 2017. https://doi.org/ 10.1097/DCC.0000000000000263
  • Ayoǧlu, F.N., Kulakçı, H., Ayyıldız, T.K., Aslan, G.K., Veren, F., “Attitudes of turkish nursing and medical students toward elderly people”, Journal of Transcultural Nursing, 25(3), 241-248, 2014. https://doi.org/10.1177/1043659613515527.
  • Darling, R., Sendir, M., Atav, S., Büyükyılmaz, F., “Undergraduate nursing students and the elderly: an assessment of attitudes in a Turkish University”, Gerontology & Geriatrics Education, 39(3), 283-294, 2018. https://doi.org/10.1080/02701960.2017.1311883.
  • Güven, Ş.D., Muz, G., Ertürk, N., “Üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı değişkenlerle ilişkisi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 99-105, 2012. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunihem/issue/2657/34291.
  • Usta, Y.Y., Demir, Y., Yönder, M., Yıldız, A., “Nursing students’ attitudes toward ageism in Turkey”, Archives of Gerontology and Geriatrics, 54(1), 90-93, 2012. https://doi.org/10.1016/j.archger.2011.02.002.
  • Bakırhan, S., Özkeskin, M., Aktar Reyhanioğlu, D., Gülpinar, D., “Analysis of the attitudes and approaches of the physiotherapy and rehabilitation students towards the elderly”, Türk Geriatri Dergisi, 20(2), 125-34, 2017. https://www.geriatri.dergisi.org/uploads/pdf/pdf_TJG_980.pdf.
  • Chi, M.J., Shyu, M.L., Wang, S.Y., Chuang, H.C., Chuang, Y.H., “Nursing students willingness to care for older adults in Taiwan”, Journal of Nursing Scholarship, 48(2), 172-178, 2016. https://doi.org/10.1111/jnu.12197.
  • Toygar, I., Kardakovan, A., “Factors affecting the attitudes of nursing students toward ageism”, Nursing Practice Today, 7(1), 38-44, 2020. https://doi.org/10.18502/npt.v7i1.2298.
  • Afarigan, B., Abedi, H.A., “Investigating the relationship between ageism and some demographic aspects in offering nursing care to elder patients of Al-Zahra Hospital, Isfahan”, International Journal Of Medical Research & Health Sciences, 5(12), 233-238, 2016. www.ijmrhs.com.
  • Sülüker, K., Türkoğlu, N. “Birinci ve ikinci basamakta çalışan hemşirelerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının karşılaştırılması”, Turkish Journal of Science and Health, 2(1), 166-175, 2021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tfsd.
  • Yılmaz, E., Özkan, S., “Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 36-53, 2010.
  • Elbi, H., Altan, S., Rahman, S., Cengiz Özyurt, B., Şahin, S., Çam, F.S., “Tıp fakültesi öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumları”, Turkish Journal of Geriatrics, 18(4), 299-304, 2015. http://geriatri.dergisi.org/abstract.php?lang=tr&id=912.
  • Başer, G., Cingil, D., “Üniversite öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumlarının değerlendirilmesi”, Sağlık ve Toplum Dergisi, 2(29), 79-85, 2019. https://ssyv.org.tr/wp-content/uploads/2019/09/10-%C3%9Cniversite-%C3%96%C4%9Frencilerinin-Ya%C5%9Fl%C4%B1lara-Kar%C5%9F%C4%B1-Tutumlar%C4%B1n%C4%B1n-De%C4%9Ferlendirilmesi.pdf.
  • Özkul, M., Kalaycı,, I., Atasoy, M., “Yaşlıların toplumsal ilişki kurma biçimleri: sorunlar ve imkânlar”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37, 77-97, 2019. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.5051.
  • Kalaycı, İ., Özkul, M., “Geleneksel kalabilsem modern olabilsem: modernleşme sürecinde yaşlılık deneyimleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(18), 90-110, 2017. https://doi.org/10.21076/vizyoner.308309.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik Eğitimi, Yaşlı Bakımı Hemşireliği
Bölüm Article
Yazarlar

Havva Hande Özer 0000-0003-0968-9695

Altun Baksi 0000-0001-8267-2254

Esin Uslusoy 0000-0003-2782-3966

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE H. H. Özer, A. Baksi, ve E. Uslusoy, “EXAMINING THE RELATIONSHIP OF NURSING STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS ELDERLY INDIVIDUALS AND THEIR LEVELS OF COMPASSION WITH THE FACTORS INFLUENTIAL ON THEM”, IJHSRP, c. 8, sy. 3, ss. 183–197, 2023, doi: 10.33457/ijhsrp.1332830.

DOAJ_logo.png   scholar_logo_64dp.pngcrossref-logo-landscape-200.pnglogo.pnglogo-minik.png  CenterLogo.png researchgate-vector-logo.png SciLit logo ile ilgili görsel sonucuicon.png?w=170&fakeurl=1Medical Reads

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.png    Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial -NoDerivatives 4.0 International License.