BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Görüşleri

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 42 - 52, 27.11.2015

Öz

Amaç: Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul sağlığı hemşireliğine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte yapılan araştırmanın evrenini Ankara’da bulunan altı ilköğretim okulunda görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Çalışmaya katılmayı kabul eden 302 öğretmen araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri anket formu ile toplanmıştır.

Bulgular: Öğretmenlerin çoğu (%92.7) okul sağlığı hemşiresine gereksinim olduğunu, %91.9’u okul sağlığı hemşiresinin öğrencilerin sağlık durumuna katkı sağlayacağını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin %87.4’ü “okul sağlığı hemşiresi sağlık eğitimleri düzenler” görüşüne katıldıklarını; %40.7’si “Psikolojik danışmanlık yapar”, %22.8’i “okul çevresinin düzenlemesi görev alır” görüşlerine katılmadıklarını ifade etmişlerdir.

Sonuç: İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin çoğunluğu okullarda okul sağlığı hemşiresine gereksinim olduğunu ifade etmiş; ancak öğretmenlerin bir kısmının okul sağlığı hemşiresinin kronik hastalıkların izlemi, psikolojik danışmanlık gibi görevlerinin farkında olmadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin okul sağlığı hizmetlerinin kapsamı ve okul sağlığı hemşiresinin görevleri konusunda bilgilendirilmeleri önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Okul sağlığı hemşireliği, öğretmen, görüş.

Kaynakça

  • 1. Pekcan H. Okul sağlığı. In: Güler Ç, Akın L, editörler. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi; 2006. s. 454-469.
  • 2. American Academy of Pediatrics. The role of the school nurse in providing school health services. Pediatrics 2008; 121: 1052-56.
  • 3. National Association of School Nurses. 2011; [Role of the school nurse (revised 2011)]. URL:http://www. nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/ ArticleId/87/Role-of-the-School-Nurse-Revised-2011. January 14, 2013.
  • 4. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 2011; URL: http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm. January 14, 2013.
  • 5. National Association of School Nurses. 2010; [Caseload Assignments (revised 2010)]. URL:http://www. nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/
  • ArticleId/7/Caseload-Assignments-Revised-2010. January 14, 2013.
  • 6. Pennington N, Delaney E. The Number of Students Sent Home by School Nurses Compared to Unlicensed Personnel. J Sch Nurs 2008; 24 (5): 290-7.
  • 7. Hill NJ, Hollis M. Teacher Time Spent on Student Health Issues and School Nurse Presence. J Sch Nurs 2012; 28(3): 181-86.
  • 8. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Hizmetlerinde Okul Sağlığı Kitabı. Ankara: Yücel Ofset Matbaacılık; 2008. s. 6-7.
  • 9. Wang YL, Volker DL. Caring for Students With Type 1 Diabetes: School Nurses’ Experiences. J Sch Nurs 2013; 29(1): 31-38.
  • 10. Bahar Z. Okul sağlığı hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010; 3(4): 195-200.
  • 11. Mert K, Aksayan S. School health nursing interventions to acquire positive health behaviours. 12. Dünya Halk Sağlığı Kongresi; 27 Nisan-01 Mayıs 2009; İstanbul.
  • 12. Ceylan SS, Turan T. Bir ilköğretim okulunda okul hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4(12): 35-49
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 42 - 52, 27.11.2015

Öz

Kaynakça

  • 1. Pekcan H. Okul sağlığı. In: Güler Ç, Akın L, editörler. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi; 2006. s. 454-469.
  • 2. American Academy of Pediatrics. The role of the school nurse in providing school health services. Pediatrics 2008; 121: 1052-56.
  • 3. National Association of School Nurses. 2011; [Role of the school nurse (revised 2011)]. URL:http://www. nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/ ArticleId/87/Role-of-the-School-Nurse-Revised-2011. January 14, 2013.
  • 4. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 2011; URL: http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm. January 14, 2013.
  • 5. National Association of School Nurses. 2010; [Caseload Assignments (revised 2010)]. URL:http://www. nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/
  • ArticleId/7/Caseload-Assignments-Revised-2010. January 14, 2013.
  • 6. Pennington N, Delaney E. The Number of Students Sent Home by School Nurses Compared to Unlicensed Personnel. J Sch Nurs 2008; 24 (5): 290-7.
  • 7. Hill NJ, Hollis M. Teacher Time Spent on Student Health Issues and School Nurse Presence. J Sch Nurs 2012; 28(3): 181-86.
  • 8. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Hizmetlerinde Okul Sağlığı Kitabı. Ankara: Yücel Ofset Matbaacılık; 2008. s. 6-7.
  • 9. Wang YL, Volker DL. Caring for Students With Type 1 Diabetes: School Nurses’ Experiences. J Sch Nurs 2013; 29(1): 31-38.
  • 10. Bahar Z. Okul sağlığı hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010; 3(4): 195-200.
  • 11. Mert K, Aksayan S. School health nursing interventions to acquire positive health behaviours. 12. Dünya Halk Sağlığı Kongresi; 27 Nisan-01 Mayıs 2009; İstanbul.
  • 12. Ceylan SS, Turan T. Bir ilköğretim okulunda okul hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4(12): 35-49
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sultan Ayaz

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2015
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Ayaz S. İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Görüşleri. HUHEMFAD. 2015;1(2):42-5.