Objective: This research was applied to determine the opinions and expectations of midwifery students about the independent midwifery profession.
Methods: The population of the descriptive study consists of 463 midwifery students studying at the Faculty of Health Sciences of a university. The students were informed about the content of the study and their written consent was obtained. In collecting the data, the questionnaire form was distributed to the students and they were asked to fill in individually. In the analysis of the data obtained from the research, the number and percentage distributions for socio-demographic characteristics and the effect of independent variables on the dependent variable were evaluated with the chi-square test.
Results: 86.8% of the students stated that they knew about independent midwifery. 52.2% of these students learned from department activities and 38.5% from social media. 21.2% of the students think of doing independent midwifery, 34.4% of them want it in order to fulfill their independent midwifery roles. 82.7% of the students think that independent midwifery can be done in Turkey. 78.4% of the students think that independent midwives can use their professional autonomy/independent role. Lack of social awareness (27.4%) and failures in the implementation of legal regulations and health policies (26.0%) were stated to be the biggest obstacles to the execution of independent midwifery services.
Conclusion: Independent midwifery is among the career goals of students, and it can be considered to include this subject in the midwifery curriculum. In order to evaluate this issue more closely, it is considered important to make publications on the practice and legal aspects of independent midwifery.
Amaç: Bu araştırma ebelik öğrencilerinin serbest ebelik mesleği hakkında görüş ve beklentilerini belirlemek amacıyla uygulanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırmanın evrenini bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim görmekte olan 463 ebelik öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere araştırmanın içeriğine ilişkin bilgi verilerek yazılı onamları alınmıştır. Verilerin toplanmasında anket formu öğrencilere dağıtılarak bireysel olarak doldurmaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde sosyo-demografik özellikler için sayı yüzde dağılımları ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisi ki kare testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin % 86.8’i serbest ebeliği bildiğini, %52.2’si bölüm etkinlikleri, %38.5’i ise sosyal medyadan öğrenmiştir. Öğrencilerin %21.2’si serbest ebelik yapmayı istemekte, bu öğrencilerin %34.4’ü ise bağımsız ebelik rollerini yerine getirebilmek için isteklidir. Öğrencilerin %82.7’si Türkiye’de serbest ebeliğin yapılabileceğini düşünmektedir. Öğrencilerin %78.4’ü serbest ebelerin mesleki otonomilerini/bağımsız rollerini kullanabildiklerini düşünmektedir. Serbest ebelik hizmetlerinin yürütülmesinde en büyük engel olarak toplumsal bilinç eksikliği (%27.4), yasal düzenleme ve sağlık politikalarının uygulanmasındaki aksaklıklar (%26.0) olduğu belirtilmiştir.
Sonuç: Serbest ebelik, öğrencilerin kariyer hedefleri arasında yer almakta olup, bu konunun eğitim programına entegre edilmesi, uygulanması ve yasal boyutlarıyla ele alınması önemli görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.