Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerde Empatik Eğilim Meslektaş Dayanışmasını Etkiliyor mu?

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 19 - 29, 31.01.2019

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelerde empatik eğilim ile
meslektaş dayanışması tutumunu etkileyen faktörleri ve empatik eğilim ile
meslektaş dayanışması arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Örneklemini Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında kendisine ulaşılabilen ve
araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 277 hemşire oluşturmuştur. Veri
toplamada hemşire tanıtım formu, Empatik Eğilim Ölçeği ve Hemşirelerde Meslektaş
Dayanışması Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans,
yüzdelik, One Sample Kolmogorov Smirnov testi, iç tutarlılık analizi (Cronbach
Alpha) bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon
analizleri kullanılmıştır.

Bulgular: Hemşirelerin Empatik Eğilim Ölçeği’nden aldıkları
puan ortalaması 71.24±10.06, Hemşirelerde
Meslektaş Dayanışması Ölçeği’nden aldıkları puan ortalaması ise 87.56±13.93 olarak saptanmıştır. Ölçeklerden ve alt boyutlardan
alınan puan ortalamalarının,  çalıştığı
üniteyi seçme durumu, çalışma yılı, çalışılan pozisyon, memnuniyet ve eğitim
durumu gibi bazı değişkenlerden anlamlı derecede etkilendiği belirlenmiştir.
Ayrıca hemşirelerin empatik eğilimleri ile meslektaş dayanışması tutumları
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.







Sonuç: Hemşirelerin empatik eğilimleri ile meslektaşlarına
karşı dayanışma gösterme tutumlarının iyi düzeyde olduğu ve empatik
eğilimlerinin meslektaş dayanışması tutumlarını olumlu yönde etkilediği
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • KAYNAKLAR1. Ersoy G., & Kösger F. (2016). Empati: Tanımı ve önemi. Osmangazi Tıp Dergisi, 38, 1-9. 2. Thomas, M., Dyrbye, L., Huntington, J., & Shanafelt, T. (2007). How do distress and well-being relate to medical student empathy? Journal of General Internal Medicine, 22(2): 177-183.3. Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık, 34.Baskı, İstanbul. 4. Çavdar İspirli, Ö. (2018). Yönetici hemşirelerin kişisel açılım ve geri bildirim düzeylerinin empatik eğilim ve kişilerarası problem çözme becerileriyle ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 5. Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2)155-190.6. Büküm, S (2013). Din görevlileri ile öğretmenlerin empatik eğilim ve beceri düzeylerinin karşılaştırılması: Fethiye örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. 7. Rognstad, M. K., Nortvedt, P., & Aasland, O. (2004). Helping motives in late modern society: values and attitudes among nursing students. Nursing Ethics, 11(3):227-239. Doi:10.1191/0969733004ne691oa8. Shields, L., & Pearn, J. (2007). Inducements for medical and health research: issues fort he profession of nursing. Journal of Clinical Nursing, 16, 1196-1200. DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.01889.x9. Fınfgeld-Connett, D. (2008). Meta-synthesis of caring in nursing. Journal of Clinical Nursing, 17, 196–204. DOI:/10.1111/j.1365-2702.2006.01824.x10. Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 167-174.11. Gunnarsdottir, S., Clarke, S., Rafferty, A., & Nutbeam, D. (2009). Front-line manage-ment, staffing and nurse-doctor rela-tionships as predictors of nurse andpatient outcomes. A survey of Icelan-dic hospital nurses. International Journal of Nursing Studies, 46, 920–927. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2006.11.00712. Chana, N., Kennedy, P., & Chessell, Z. J. (2015). Nursing staffs’ emotional well-being and caring behaviours. Journal of Clinical Nursing, 24, 2835–2848. DOI:10.1111/jocn.1289113. Uslusoy, E. C., & Alpar, S. E. (2013a). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ve iş doyumu ile ilişkisi. H.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 154-63. 14. Sabancıogulları, S., & Dogan, S. (2015). Relationship between job satisfaction, professional identity and intention to leave the profession among nurses in Turkey. Journal of Nursing Management, 23(8),1076-85. DOI:10.1111/jonm.1225615. Uslusoy, E. C., Gurdogan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35. 16. Haydari, S. M., Kocaman, G., & Tokat, M. A. (2016). A Survey on the Intention of the Nurses’ of Different Generations to Leave Their Job and Profession and Their Organizational and Professional Commitments. Journal of Health and Nursing Management, 3 (3), 119-131. DOI: 10.5222/SHYD.2016.119 17. Smith, Z., Leslie, G., & Wynaden, D. (2016). Coping and caring: support resources integral to perioperative nurses during the process of organ procurement surgery. Journal of Clinical Nursing, 26, 3305–3317. DOI:10.1111/jocn.1367618. Boer, J., Rikxoort, S., Bakker, A. B., & Smit, B. J. (2013). Critical incidents among intensive care unit nurses and their need for support: explorative interviews. British Association of Critical Care Nurses, 19 (4), 166-174. DOI:10.1111/nicc.1202019. Chang, H. Y., Teng, C. I., Chu, T. L., Chang, H. T., & Hsu, W. H. (2012). Impact of nurse agreeableness and negative mood of nursing supervisors on intention to help colleagues. Journal of Advanced Nursing, 68(3), 636–646. DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05776.x20. Lim, J., Bogassian, F., & Ahern, K. (2010). Stress and coping in Australian nurses: a systematic review. International Nursing Review, 57, 22–31. DOI:10.1111/j.1466-7657.2009.00765.x21. Kebapcı, A., & Akyolcu, N. (2011). Acil birimlerde çalışan hemşirelerde çalışma ortamının tükenmişlik düzeylerine etkisi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 11(2), 59-67. DOI: 10.5505/1304.7361.2011.4382722. Mollaoglu, M., Fertelli, T. K., & Tuncay, F. O. (2010). Hastanede çalışan hemşirelerin çalışma ortamlarına ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5, 17-30.23. Bakker, A., Le Blanc, M.P., & Schaufeli, B.W. (2005). Burnout contagion among intensive care nurses. Journal Of Advenced Nursing, 51(3), 276-87. DOI:10.1111/j.1365-2648.2005.03494.x24. Jimenez, C., Navia-Osorio, P., & Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66, 442–455. DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x25. Yoder, E. A. (2010). Compassion fatigue in nurses. Applied Nursing Research, 23, 191–197. DOI:10.1016/j.apnr.2008.09.003 26. Fourer, M., Besley, K., Burton, G., Yu, N., & Crisp, J. (2013). Enhancing the resilience of nurses and midwives: a pilot of a mindfulness based program for increased health, sense of coherence and decreased depression, anxiety and stress. Contemporary Nurse 45, 114–125. DOI:10.5172/conu.2013.45.1.11427. Takase, M. (2010). A concept analysis of turnover intention: Implications for nursing management. Collegian, 17, 3-12.28. Van der Heijden, B.I., Kümmerling, A., Van Dam, K., Van der Schoot, E., Estryn-Béhar, M., & Hasselhorn, H. M. (2010). The impact of social support upon intention to leave among female nurses in Europe: secondary analysis of data from the NEXT survey. International Journal of Nursing Studies, 47(4), 434–445. DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.10.00429. Cortese, C. G., Colombo, L., & Ghislieri, C. (2010). Determinants of nurses’ job satisfaction: the role of work–family conflict, job demand, emotional charge and social support. Journal of Nursing Management, 18(1), 35–43. DOI:10.1111/j.1365-2834.2009.01064.x30. Uslusoy, E. C., & Alpar S. E. (2013b). Developing scale for colleague solidarity among nurses in Turkey. International Journal of Nursing Practice, 19(1), 101-107.31. Yuguero, O., Marsal, J. R., Esquerda, M., & Soler-Gonzales, J. (2017). Occupational burnout and empathy influence blood pressure control in primary care physicians. BMC Family Practice, 18(63), 1-9. DOI 10.1186/s12875-017-0634-0 32. Wilkinson, H., Whittington, R., Perry, L., & Eames, C. (2017). Examining the relationship between burnout and empathy in healthcare professionals: A systematic review. Burnout Research 6, 18-29. 33. Lea, J., & Cruickshank, M. (2015). Supporting new graduate nurses making the transition to rural nursing practice: views from experienced rural nurses. Journal of Clinical Nursing, 24, 2826–2834. DOI:10.1111/jocn.1289034. Bayram L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel Bağlılık. Sayıştay Dergisi .Sayı: 59. s: 125-139.35. Wang, C., Wu, Q., Feng, M., Wan, Q., & Wu, X. (2017). International nursing: Research on the correlation between empathy and china’s big five personality theory ımplications for nursing leaders. Nurs Admin Q, 41(2), 1–10.36. Moore, J., Prentice, D., & McQuestion, M. (2015). Social Interaction and Collaboration among Oncology Nurses Hindawi Publishing Corporation. Nursing Research and Practice, Article ID 248067, 1-7. http://dx.doi.org/10.1155/2015/248067. 37. Weaver Moore, L., Sublett, C., & Leahy, C. (2017). Nurse mangers speak out about disruptive nurse-to-nurse relationships. JONA, 47(1), 24-29. 38. Wiseman, T. (2007). Toward a holistic conceptualization of empathy for nursing practice. Advances in Nursing Science, 30(3), 61–72.39. Arpacı, P., & Özmen, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3), 51-57.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 19 - 29, 31.01.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKLAR1. Ersoy G., & Kösger F. (2016). Empati: Tanımı ve önemi. Osmangazi Tıp Dergisi, 38, 1-9. 2. Thomas, M., Dyrbye, L., Huntington, J., & Shanafelt, T. (2007). How do distress and well-being relate to medical student empathy? Journal of General Internal Medicine, 22(2): 177-183.3. Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık, 34.Baskı, İstanbul. 4. Çavdar İspirli, Ö. (2018). Yönetici hemşirelerin kişisel açılım ve geri bildirim düzeylerinin empatik eğilim ve kişilerarası problem çözme becerileriyle ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 5. Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2)155-190.6. Büküm, S (2013). Din görevlileri ile öğretmenlerin empatik eğilim ve beceri düzeylerinin karşılaştırılması: Fethiye örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. 7. Rognstad, M. K., Nortvedt, P., & Aasland, O. (2004). Helping motives in late modern society: values and attitudes among nursing students. Nursing Ethics, 11(3):227-239. Doi:10.1191/0969733004ne691oa8. Shields, L., & Pearn, J. (2007). Inducements for medical and health research: issues fort he profession of nursing. Journal of Clinical Nursing, 16, 1196-1200. DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.01889.x9. Fınfgeld-Connett, D. (2008). Meta-synthesis of caring in nursing. Journal of Clinical Nursing, 17, 196–204. DOI:/10.1111/j.1365-2702.2006.01824.x10. Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 167-174.11. Gunnarsdottir, S., Clarke, S., Rafferty, A., & Nutbeam, D. (2009). Front-line manage-ment, staffing and nurse-doctor rela-tionships as predictors of nurse andpatient outcomes. A survey of Icelan-dic hospital nurses. International Journal of Nursing Studies, 46, 920–927. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2006.11.00712. Chana, N., Kennedy, P., & Chessell, Z. J. (2015). Nursing staffs’ emotional well-being and caring behaviours. Journal of Clinical Nursing, 24, 2835–2848. DOI:10.1111/jocn.1289113. Uslusoy, E. C., & Alpar, S. E. (2013a). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ve iş doyumu ile ilişkisi. H.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 154-63. 14. Sabancıogulları, S., & Dogan, S. (2015). Relationship between job satisfaction, professional identity and intention to leave the profession among nurses in Turkey. Journal of Nursing Management, 23(8),1076-85. DOI:10.1111/jonm.1225615. Uslusoy, E. C., Gurdogan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35. 16. Haydari, S. M., Kocaman, G., & Tokat, M. A. (2016). A Survey on the Intention of the Nurses’ of Different Generations to Leave Their Job and Profession and Their Organizational and Professional Commitments. Journal of Health and Nursing Management, 3 (3), 119-131. DOI: 10.5222/SHYD.2016.119 17. Smith, Z., Leslie, G., & Wynaden, D. (2016). Coping and caring: support resources integral to perioperative nurses during the process of organ procurement surgery. Journal of Clinical Nursing, 26, 3305–3317. DOI:10.1111/jocn.1367618. Boer, J., Rikxoort, S., Bakker, A. B., & Smit, B. J. (2013). Critical incidents among intensive care unit nurses and their need for support: explorative interviews. British Association of Critical Care Nurses, 19 (4), 166-174. DOI:10.1111/nicc.1202019. Chang, H. Y., Teng, C. I., Chu, T. L., Chang, H. T., & Hsu, W. H. (2012). Impact of nurse agreeableness and negative mood of nursing supervisors on intention to help colleagues. Journal of Advanced Nursing, 68(3), 636–646. DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05776.x20. Lim, J., Bogassian, F., & Ahern, K. (2010). Stress and coping in Australian nurses: a systematic review. International Nursing Review, 57, 22–31. DOI:10.1111/j.1466-7657.2009.00765.x21. Kebapcı, A., & Akyolcu, N. (2011). Acil birimlerde çalışan hemşirelerde çalışma ortamının tükenmişlik düzeylerine etkisi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 11(2), 59-67. DOI: 10.5505/1304.7361.2011.4382722. Mollaoglu, M., Fertelli, T. K., & Tuncay, F. O. (2010). Hastanede çalışan hemşirelerin çalışma ortamlarına ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5, 17-30.23. Bakker, A., Le Blanc, M.P., & Schaufeli, B.W. (2005). Burnout contagion among intensive care nurses. Journal Of Advenced Nursing, 51(3), 276-87. DOI:10.1111/j.1365-2648.2005.03494.x24. Jimenez, C., Navia-Osorio, P., & Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66, 442–455. DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x25. Yoder, E. A. (2010). Compassion fatigue in nurses. Applied Nursing Research, 23, 191–197. DOI:10.1016/j.apnr.2008.09.003 26. Fourer, M., Besley, K., Burton, G., Yu, N., & Crisp, J. (2013). Enhancing the resilience of nurses and midwives: a pilot of a mindfulness based program for increased health, sense of coherence and decreased depression, anxiety and stress. Contemporary Nurse 45, 114–125. DOI:10.5172/conu.2013.45.1.11427. Takase, M. (2010). A concept analysis of turnover intention: Implications for nursing management. Collegian, 17, 3-12.28. Van der Heijden, B.I., Kümmerling, A., Van Dam, K., Van der Schoot, E., Estryn-Béhar, M., & Hasselhorn, H. M. (2010). The impact of social support upon intention to leave among female nurses in Europe: secondary analysis of data from the NEXT survey. International Journal of Nursing Studies, 47(4), 434–445. DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.10.00429. Cortese, C. G., Colombo, L., & Ghislieri, C. (2010). Determinants of nurses’ job satisfaction: the role of work–family conflict, job demand, emotional charge and social support. Journal of Nursing Management, 18(1), 35–43. DOI:10.1111/j.1365-2834.2009.01064.x30. Uslusoy, E. C., & Alpar S. E. (2013b). Developing scale for colleague solidarity among nurses in Turkey. International Journal of Nursing Practice, 19(1), 101-107.31. Yuguero, O., Marsal, J. R., Esquerda, M., & Soler-Gonzales, J. (2017). Occupational burnout and empathy influence blood pressure control in primary care physicians. BMC Family Practice, 18(63), 1-9. DOI 10.1186/s12875-017-0634-0 32. Wilkinson, H., Whittington, R., Perry, L., & Eames, C. (2017). Examining the relationship between burnout and empathy in healthcare professionals: A systematic review. Burnout Research 6, 18-29. 33. Lea, J., & Cruickshank, M. (2015). Supporting new graduate nurses making the transition to rural nursing practice: views from experienced rural nurses. Journal of Clinical Nursing, 24, 2826–2834. DOI:10.1111/jocn.1289034. Bayram L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel Bağlılık. Sayıştay Dergisi .Sayı: 59. s: 125-139.35. Wang, C., Wu, Q., Feng, M., Wan, Q., & Wu, X. (2017). International nursing: Research on the correlation between empathy and china’s big five personality theory ımplications for nursing leaders. Nurs Admin Q, 41(2), 1–10.36. Moore, J., Prentice, D., & McQuestion, M. (2015). Social Interaction and Collaboration among Oncology Nurses Hindawi Publishing Corporation. Nursing Research and Practice, Article ID 248067, 1-7. http://dx.doi.org/10.1155/2015/248067. 37. Weaver Moore, L., Sublett, C., & Leahy, C. (2017). Nurse mangers speak out about disruptive nurse-to-nurse relationships. JONA, 47(1), 24-29. 38. Wiseman, T. (2007). Toward a holistic conceptualization of empathy for nursing practice. Advances in Nursing Science, 30(3), 61–72.39. Arpacı, P., & Özmen, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3), 51-57.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Çetinkaya Uslusoy 0000-0003-2782-3966

Eylem Paslı Gürdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetinkaya Uslusoy, E., & Paslı Gürdoğan, E. (2019). Hemşirelerde Empatik Eğilim Meslektaş Dayanışmasını Etkiliyor mu?. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 19-29.