Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinde Narsistik Kişilik Eğilimleri

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 314 - 325, 01.08.2022
https://doi.org/10.25279/sak.832816

Abstract

Giriş: Kişilik yapısı, bireyin yaşam tarzını ve seçimlerini etkiler. Narsisistik kişiliğin bazı meslek gruplarında baskın olması tercih edilmez. Bu bilgiler doğrultusunda hasta bakımında ön planda olan hemşirelik öğrencilerinin narsisistik kişilik yapısı merak konusudur. Amaç: Hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerin narsistik düzeyi ve etkileyen değişkenleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte planlanan çalışma bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde okuyan toplam 400 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında, öğrencileri tanımlayıcı sorular ile “Narsistik Kişilik Envanteri (NKE)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, Anova testi, sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Scheffe testi kullanılmıştır. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin “narsistik kişilik” ortalaması 8.415±1.822’dir. Hemşirelik öğrencilerinin narsistik puan ortalamaları ile okudukları sınıf düzeyi karşılaştırıldığında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır 1.sınıf olanların narsistik kişilik puanları (8.895±2.013), 3.sınıf (X= 8.222±1.549) ve 4.sınıf (X=8.078±1.751) olanların narsistik kişilik ortalamalarından yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sosyo-kültürel faaliyet yapanların narsistik kişilik puanları (X=8.213) yapmayanlara göre (X=8.748) düşük anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Hemşirelik öğrencileri orta düzey narsistik kişiliğe sahiptir. Narsistik kişilik öğrencilerin sınıf düzeyleri artışı ile azalmaktadır. Sosyal kültürel etkinlik yapan öğrencilerin narsistik kişiliği düşüktür. Verilen hemşirelik eğitiminin narsistik kişilik üzerinde etkili olduğunu söyleyebiliriz. Orta düzeyde narsistik hemşirelik öğrencilerinin eğitim sürecinde değerlendirilmesi ve meslek hayatında da ele alınması gereken bir durum olarak düşünülmektedir. Hemşirelik eğitimi ile olumlu kişilik özelliklerine sahip hemşirelerin yetiştirilmesi sonucu mesleki başarı ve doyumlarının daha fazla olması kaçınılmazdır.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Akıncı, İ.(2015). The relationship between the types of narcissism and psychological well-being: The roles of emotions and difficulties in emotion regulation, middle east technical university. The Department of Psychology, (Master’s Thesis), Ankara.
  • Arslan, E.(2017). Kişilik özellı̇klerı̇ ve meslek seçı̇m ilı̇şkı̇sı̇:Turı̇zm öğrencı̇lerı̇ üzerı̇ne bı̇r araştırma. Kesit Akademi, 11(11), 200-217. doi:10.18020/1297.
  • Atay, S.(2009). Narsistik kişilik envanteri’nin türkçe'ye standardizasyonu. Gazi University Journal of Economics & Administrative Sciences, 11(1),181-196. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28326/301018 Campbell, W.K., Miller, J.D. (2014). The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder. John Wiley & Sons, Incorporated. doi:10.1002/9781118093108.
  • Cihangiroğlu, N. (2012). Narsistik kişilik ile kurumsal bağlılık arasında bir ilişki var mıdır? TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni,11(2),119-126. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/tvrnme9uwtnodz09
  • Çıtak, T., Bilgin, G.N., Ak, B. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1),16-27. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ueader/issue/55302/712307
  • Demirel, Y. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin narsisizm düzeylerinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi,3(1),60-74. http://busbid.baskent.edu.tr/index.php/busbid/article/view/89/66
  • Eren, N. (2010). Kişilik bozuklukları ve hemşirelik girişimleri, Bölüm I. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi,1(1),33-38. https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_1_1_33_38.pdf
  • Ertürk, Y.D., Eray, T.E. (2016). Fenomenolojik bir kavram olarak kendilik ve sosyal ağlarda kendilik sunumu ile narsistik eğilimler ilişkisi: İletişim fakültesi öğrencileri üzerine bir ön çalışma, Intermedia İnternatıonal E-Journal, 3:1. doi no: 10.21645/intermedia.2016318941
  • Foster, J.D., Campbell, W.K., Twenge, J.M. (2003). Individual differences in narcissism: Inflated self-views across the lifespan and around the world. Journal of Research in Personality, 37(6),469-86. http://dx.doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00026-6
  • George, D., Mallery, M. (2010).SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Hacıoğlu, B.(2020). Narsistik kişilik özellikleri ile meslek seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kırağ, N. (2015). Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi E-Dergi, 8(4),226-231. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/753169
  • Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2007). Kişilik Bozuklukları, 1. Basım, Ankara: HYB Basım Yayın,s:92.
  • Kraus, G., Reynolds, D.J. (2001).The “A-B-C’s” of the cluster B’s: identifying, understanding, and treating cluster B personality disorders. Clin Psychol Rev, 21, 345-73. doi:10.1016/s0272-7358(99)00052-5.
  • Munro, D., Bore, M., Powıs, D. (2005). Personality factors in Professional ethical bahaviour: Studies of empaty and narcissim. Australian Journal of Psychology,57(1),49-60 .https://doi.org/10.1080/00049530412331283453
  • Noll, J.F., Rosenbaum, B. (2014). Narcissistic biographies third age self‐transcendence abilities. Commentary, Personality and Mental Healty, 8,85-88 https://doi.org/10.1002/pmh.1254
  • Oğuz, T. (2016). Çağdaş narkisisos’lar: Facebook kullanım alışkanlıkları ve narsisizm. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2). doi:10.18094/si.33596
  • Özer, Ö., Uğurluoğlu, Ö., Kahraman, G., Avcı, K. (2016). Hemşirelerin karanlık kişilik özelliklerinin sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(3),218. doi: 10.18026/cbusos.00288
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları(Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5,13. https://www.researchgate.net/profile/ 6/publication/292989046
  • Özmen, E. (2006). Kendini Tanıma Rehberi. İstanbul: Sistem Yayıncılık, Kıssadan Hisseler Dizisi.
  • Pitt, V., Powis, D., Tracy, L.J., Hunter, S. (2014). Nursing students' personal qualities: A descriptive study. Nurse Education Today, 34(9),1196-1200. doi: 10.1016/j.nedt.2014.05.004
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston, ISBN-13:978-0-13-479054-1
  • Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Further evidence of an increase in narcissism among college students. Journal of Personality, 76(4),919-928. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2008.00509.x

Narcissistic Personality Tendencies in Nursing Students

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 314 - 325, 01.08.2022
https://doi.org/10.25279/sak.832816

Abstract

Introduction: Personality structure affects the lifestyle and choices of the individual. Narcissistic personality is not preferred to be dominant in some occupational groups. In line with this information, the narcissistic personality structure of nursing students, who are at the forefront of patient care, is a matter of curiosity. Aim: It was conducted to examine the narcissistic level of the students studying in the nursing department and the variables that affect it. Materials and Methods:The descriptive study was conducted with a total of 400 students studying at the nursing department of a state university. The Narcissistic Personality Inventory was used with the descriptive questions for the students to collect the data. T-test, Anova test, number, percentage, mean, standard deviation, Scheffe test were used in the analysis of the data. Results: The average "narcissistic personality" of nursing students is 8.415±1.822. When the average scores of the nursing students' narcissistic scores were compared with their grade level, a significant relationship was found. Narcissistic personality scores of students’ was higher than average (p<0.05). Narcissistic personality scores of those engaged in socio-cultural activities(X=8.213) were found to be lower than those who did not (X=8.748). Conclusion and suggestions: Nursing students have middle-level narcissistic personalities. Narcissistic personality decreases with increasing grade levels of students. We can say that the nursing education that students’ receive during their undergraduate education has an effect on the narcissistic personality. It is inevitable that nurses with positive personality traits will have higher professional success and satisfaction as a result of nursing education.

Project Number

yok

References

  • Akıncı, İ.(2015). The relationship between the types of narcissism and psychological well-being: The roles of emotions and difficulties in emotion regulation, middle east technical university. The Department of Psychology, (Master’s Thesis), Ankara.
  • Arslan, E.(2017). Kişilik özellı̇klerı̇ ve meslek seçı̇m ilı̇şkı̇sı̇:Turı̇zm öğrencı̇lerı̇ üzerı̇ne bı̇r araştırma. Kesit Akademi, 11(11), 200-217. doi:10.18020/1297.
  • Atay, S.(2009). Narsistik kişilik envanteri’nin türkçe'ye standardizasyonu. Gazi University Journal of Economics & Administrative Sciences, 11(1),181-196. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28326/301018 Campbell, W.K., Miller, J.D. (2014). The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder. John Wiley & Sons, Incorporated. doi:10.1002/9781118093108.
  • Cihangiroğlu, N. (2012). Narsistik kişilik ile kurumsal bağlılık arasında bir ilişki var mıdır? TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni,11(2),119-126. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/tvrnme9uwtnodz09
  • Çıtak, T., Bilgin, G.N., Ak, B. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1),16-27. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ueader/issue/55302/712307
  • Demirel, Y. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin narsisizm düzeylerinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi,3(1),60-74. http://busbid.baskent.edu.tr/index.php/busbid/article/view/89/66
  • Eren, N. (2010). Kişilik bozuklukları ve hemşirelik girişimleri, Bölüm I. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi,1(1),33-38. https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_1_1_33_38.pdf
  • Ertürk, Y.D., Eray, T.E. (2016). Fenomenolojik bir kavram olarak kendilik ve sosyal ağlarda kendilik sunumu ile narsistik eğilimler ilişkisi: İletişim fakültesi öğrencileri üzerine bir ön çalışma, Intermedia İnternatıonal E-Journal, 3:1. doi no: 10.21645/intermedia.2016318941
  • Foster, J.D., Campbell, W.K., Twenge, J.M. (2003). Individual differences in narcissism: Inflated self-views across the lifespan and around the world. Journal of Research in Personality, 37(6),469-86. http://dx.doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00026-6
  • George, D., Mallery, M. (2010).SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Hacıoğlu, B.(2020). Narsistik kişilik özellikleri ile meslek seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kırağ, N. (2015). Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi E-Dergi, 8(4),226-231. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/753169
  • Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2007). Kişilik Bozuklukları, 1. Basım, Ankara: HYB Basım Yayın,s:92.
  • Kraus, G., Reynolds, D.J. (2001).The “A-B-C’s” of the cluster B’s: identifying, understanding, and treating cluster B personality disorders. Clin Psychol Rev, 21, 345-73. doi:10.1016/s0272-7358(99)00052-5.
  • Munro, D., Bore, M., Powıs, D. (2005). Personality factors in Professional ethical bahaviour: Studies of empaty and narcissim. Australian Journal of Psychology,57(1),49-60 .https://doi.org/10.1080/00049530412331283453
  • Noll, J.F., Rosenbaum, B. (2014). Narcissistic biographies third age self‐transcendence abilities. Commentary, Personality and Mental Healty, 8,85-88 https://doi.org/10.1002/pmh.1254
  • Oğuz, T. (2016). Çağdaş narkisisos’lar: Facebook kullanım alışkanlıkları ve narsisizm. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2). doi:10.18094/si.33596
  • Özer, Ö., Uğurluoğlu, Ö., Kahraman, G., Avcı, K. (2016). Hemşirelerin karanlık kişilik özelliklerinin sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(3),218. doi: 10.18026/cbusos.00288
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları(Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5,13. https://www.researchgate.net/profile/ 6/publication/292989046
  • Özmen, E. (2006). Kendini Tanıma Rehberi. İstanbul: Sistem Yayıncılık, Kıssadan Hisseler Dizisi.
  • Pitt, V., Powis, D., Tracy, L.J., Hunter, S. (2014). Nursing students' personal qualities: A descriptive study. Nurse Education Today, 34(9),1196-1200. doi: 10.1016/j.nedt.2014.05.004
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston, ISBN-13:978-0-13-479054-1
  • Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Further evidence of an increase in narcissism among college students. Journal of Personality, 76(4),919-928. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2008.00509.x
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Original research articles
Authors

Havva Kaçan 0000-0003-2925-6176

Nuray Tekeli This is me 0000-0002-0493-3612

Project Number yok
Early Pub Date August 30, 2022
Publication Date August 1, 2022
Submission Date November 28, 2020
Acceptance Date October 14, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kaçan, H., & Tekeli, N. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinde Narsistik Kişilik Eğilimleri. Sağlık Akademisi Kastamonu, 7(2), 314-325. https://doi.org/10.25279/sak.832816

Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.